Två nya Schyssta elhandlare

Publicerat av: Eva Rydegran ·

I veckan blev ytterligare två elhandelsföretag certifierade med Schysst elhandel. Det handlar om Fortum och Mölndal Energi. Vi säger grattis till dem! Och förstås grattis till alla kunder som nu har ännu fler garanterat schyssta elhandlare att välja mellan.

Fortum och Mölndal Energi är de två senaste i raden av elhandlare som blivit certifierade med Schysst elhandel. Att allt fler blir certifierade är bra för branschen då det leder till ökat förtroende när kunderna ser att vi arbetar aktivt med att visa att vi är seriösa och tar kundernas trygghet på allvar. Nu finns det 31 företag som stolt kan visa upp loggan för Schysst elhandel.

Här är hela listan med certifierade företag.

– Vi gläds över att allt fler företag väljer att bli certifierade enligt ”Schysst elhandel” och på så vis tryggar kundernas köpupplevelse. Därigenom ges fler möjligheter för kunderna att välja företag med kvalitetssäkrad säljprocess och de kan på så vis undvika oseriösa aktörer, säger Catherine Lillo ansvarig slutkundsmarknad el på Energiföretagen.

Maria Åberg, som ansvarat för certifieringsprocessen på Mölndal Energi håller med:

– Vi ser en stor fördel med att vi är så många elhandelsbolag som på det här viset aktivt tar ställning för en schysstare elmarknad. Vi ser också certifieringen som ett sätt att göra marknaden mer lättbegriplig för slutkonsumenterna.

Claes Frykstrand, certifieringsansvarig på Fortum betonar även han, hur viktig de tycker att certifieringen Schysst elhandel är:

– Fortum arbetar för att stärka förtroendet för branschen som helhet, och vi anser att certifieringen är ett bra verktyg för att få bort oseriösa försäljningsmetoder och oseriösa elhandlare. Genom certifieringen kan vi, liksom övriga certifierade bolag, ännu tydligare visa våra privat- och företagskunder att vi är en bra och pålitlig elleverantör. Oberoende revisorer har visat att vi har väl fungerande processer, vi är öppna, transparanta och pålitliga i vår elförsäljning, kunden kan känna sig trygg både i sitt val av elleverantör och med sitt val av elavtal.

Han påpekar också att certifieringsprocessen i sig varit viktig i och med att den involverat så många medarbetare:

– Det har varit en process som tagit drygt ett år och inkluderat stora delar av vår organisation och en stor mängd medarbetare. Främst kundservice, våra externa TM-partners, företagsförsäljningen, on-lineförsäljningen, process- och produktutveckling, legala frågor, marknadskommunikation, fakturering och IT.

Maria Åberg på Mölndal Energi ser också fördelar internt med certifieringsprocessen:

– Förarbetet med certifieringen har inneburit att vi gått igenom alla våra rutiner och gjort förtydliganden där det har behövts och nu är alla uppsjungna med det senaste.

Här kan du läsa mer om Schysst elhandel och om hur det går till om man vill bli certifierad.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Catherine Lillo

Catherine Lillo

Regionchef Mitt
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se