Lyckat regionalt påverkansarbete i syd tog sig igenom mediebruset
Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·
I höstas när områdespriserna i syd och kapacitetsbegränsningarna i transmissionsnätet började eskalera skrev Energiföretagen Sverige och flera medlemsföretag en debattartikel om elförsörjningen i syd. En och en halv månad senare hade artikeln publicerats i femton tidningar och uppmärksammats i flera radioinslag. Syds regionchef Anders Karmehed delar med sig av sina lärdomar från höstens lyckade påverkansarbete.

Efter en period med ovanligt höga områdespriser i syd eskalerade områdespriserna och kapacitetsbegränsningarna i transmissionsnätet fullständigt i september och energidebatten blev hetare än på länge. Elområdesindelningen och de höga elpriserna i syd blev en snackis och det uppenbarade sig ett gyllene tillfälle för energiföretag i södra Sverige att uttala sig. Anders Karmehed, som är Energiföretagens regionchef i syd, såg till att smida medan järnet var varmt och skrev tillsammans med ett par medlemsföretag debattartikeln ”Vi behöver hjälp från landets politiker för att trygga elförsörjningen”. Utöver Energiföretagen Sverige skrev sju medlemsföretag under debattartikeln, som såldes in till Sydsvenskan. Det blev startskottet på en omfattande spridning av företagens gemensamma budskap.
”Vi har verkligen lyckats komma fram med det budskap och den information vi ville förmedla. Under en och en halv månads tid har vi blivit publicerade i femton tidningar och artiklarna blev uppenbarligen lästa eftersom vi fick tre repliker och uppmärksammades av Ekonomiekot och Radio Blekinge. Både jag och de deltagande medlemsföretagen är jätteglada över att vi har lyckats ta oss genom bruset och verkligen engagerat”, säger Anders Karmehed.
29 medlemsföretag var med och debatterade
Efter den första publiceringen i Sydsvenskan såldes debattartikeln in till ytterligare 14 tidningar med flera olika medlemsföretag som undertecknare. Totalt skrev 29 medlemsföretag under någon av debattartiklarna. Både Centerpartiet och Kristdemokraterna svarade med positiva repliker på artikeln. I samma veva kom även ett uttalande från den dåvarande energiministern Anders Ygeman om att områdesindelningen behöver ses över.
”När det är ett komplicerat parlamentariskt läge finns det en större möjlighet att påverka genom att kontakta de lokala riksdagsledamöterna. I syd har vi många utmaningar och det finns mycket att göra. Energiföretagen Sverige hjälper gärna medlemsföretagen med att nå ut till både nationella och regionala aktörer, så självklart kommer vi göra flera liknande påverkansinsatser i syd framöver”, säger Anders.
Anders tre tips på hur man tar sig igenom mediebruset
- Att få till en så här omfattande spridning av en debattartikel går inte av sig självt. Några dagar efter att jag skickat in texten till debattredaktionerna följde jag alltid upp mitt mejl med telefonsamtal om jag inte fått svar. En del av publiceringarna hade inte blivit av om jag inte hade följt upp och påmint.
- Ha ett spetsigt budskap som engagerar regionalt och lokalt.
- Det är en framgångsfaktor att få flera energiföretag att skriva under en debattartikel, eftersom det ger en extra lokal prägel som kommer närmre läsaren och engagerar debattredaktören.
Kontakta mig om du vill veta mer

Anders Karmehed
Regionchef Syd
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
044-12 13 18
E-post: anders.karmehed@energiforetagen.se