Infomateriel om kundens elkostnader uppdaterade
Publicerat av: Kalle Lindholm ·
Årligen på vårkanten uppdaterar Energiföretagen Sverige de två broschyrer som förklarar elprisernas uppbyggnad och kundkostnadens fördelning. Nu finns de nya broschyrerna som elföretagen kan använda i sin kundkommunikation. Nytt för i år är att andelarna av totalkostnaden som en typkund betalar har ändrats till att bestå av 25 procent till elnätsföretaget, 25 procent till elhandelsföretaget och 50 procent till skatter och avgifter.

De utgifter som svenska elkunder betalar består av tre delar:
- Kostnaden till elhandelsföretaget, som säljer el till kunden.
- Kostnaden till elnätsföretaget, som transporterar el till kunden.
- Kostnaden till samhället i form av skatter och avgifter.
Kunden väljer elhandelsföretag och avtalstyp fritt på en konkurrensutsatt marknad. Vanligast är ett rörligt elpris eller ett tidsbundet pris. Kunden kan inte välja elnätsföretag, för varje område finns ett elnätsföretag med ensamrätt att distribuera elen där. Svenska kunder betalar också energiskatt på el, moms, avgifter för så kallade elcertifikat och vissa myndighetskostnader.
Typkunden betalar hälften för skatter och avgifter
För typkunden där priset betyder mest (villakund som använder 20 000 kWh el per år, med ett rörligt elpris) har kostnadsfördelningen förändrats jämfört med tidigare. I prisnivå januari 2021 gäller följande andelar för utgifterna:
- 25 procent betalas till elhandelsföretaget. Denna andel har sjunkit från 30 procent som i flera år gällt.
- 25 procent betalas till elnätsföretaget. Här är andelen oförändrad jämfört med tidigare.
- 50 procent betalas till samhället för skatter och avgifter. Denna andel har ökat från 45 procent som den varit i flera år.
Två broschyrer med olika detaljeringsgrad
Energiföretagen ger ut två broschyrer med mindre och högre detaljnivå, som kan skrivas ut och användas i olika syften. Den enklare lämpar sig för kunder och den mer detaljerade kan användas för internt bruk.
Den mer detaljerade broschyren tar till exempel upp hur priset på den nordiska elbörsen påverkas av ett antal faktorer. Börspriset ligger bakom de priser som elhandelsföretagen bygger sina avtal på. Politiska beslut påverkar en del faktorer bakom börspriset på el och därmed kundens utgift till elhandelsföretaget. Drygt 60 procent av kundens totala elkostnader beror därmed på politiska beslut som skatter, moms, avgifter och handelssystemet med utsläppsrätter inom Europa.
Läs mer om kundernas kostnader och ladda ned broschyrerna
Läs om kundernas elkostnader på Energiföretagens webbplats
Läs den enklare broschyren här
Läs den mer detaljerade broschyren här
Båda broschyrerna kan skrivas ut i liggande A4 respektive A3-format (dubbelsidigt och instruktionen "vänd längs kortsidan"). De viks sedan till storlek A5 respektive A4.
Kontakta mig om du vill veta mer

Kalle Lindholm
Kommunikatör
Enhet: Kommunikation
Telefon:
08-677 26 55
E-post: kalle.lindholm@energiforetagen.se