Stort mediegenomslag som pedagogisk expert

Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·

Mellan juli och september 2022 omnämndes Energiföretagen Sverige i över 1000 redaktionella artiklar, inklusive etermedia. I artiklarna gavs Energiföretagen utrymme att i stor utsträckning kommentera situationen på elmarknaden utifrån en expertroll och uppfattades därmed som en trovärdig aktör under denna turbulenta tid.

Under 2022 har alla blickar riktats mot energibranschen. Efter Energiföretagen Sveriges senaste mediemätning för perioden juli-september 2022 är det tydligt att intresset också är stort för branschorganisationens kommentarer av händelseutvecklingen.

Under sommar och tidig höst stod mängder av journalister på rad för att få prata med Energiföretagens marknadsanalytiker Magnus Thorstensson om hur elmarknaden fungerar och vad det är som påverkar elpriset. Energiföretagen var också aktiva i att kommentera de många politiska förslagen på området, både nationellt och på EU-nivå, vilket innebar ett stort genomslag för branschorganisationens problemformulering med förslag på eventuella lösningar.

Rollen som pedagogisk expert dominerade artiklarna

Även om elmarknaden och elpriset var i fokus i en majoritet av mediegenomslaget, så var elpriset långt ifrån den enda fråga branschorganisationen uttalade sig om. Bland annat lyftes siffror och uttalanden från Energiföretagens kärnkraftsexpert Carl Berglöf återkommande i debatten och vi såg också artiklar om skatterna på bioolja och avfallsförbränning.

Energiföretagens roll som pedagogisk expert dominerade i artiklarna, men branschorganisationen syntes också som opinionsbildare. Bland annat kring den förra regeringens förslag om att kompensera hushåll och företag för de höga elpriserna. Av de omkring 1000 redaktionella artiklarna där Energiföretagens omnämndes i under juli-september 2022 var 64 % positiva. Även i sociala medier var omnämnanden till stor del positiva och i etermedia omnämndes Energiföretagen 171 gånger till ett PR-värde av 30,2 miljoner kronor. Periodens stora genomslag visar att Energiföretagen uppfattas som en trovärdig aktör i turbulenta tider.