Ei ger förslag för att motverka oschyssta affärsmetoder

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Energimarknadsinspektionen (Ei) har den 17 februari lämnat rapporten ”Oschyssta affärsmetoder: En rapport med författningsförslag” till Klimat- och näringslivsdepartementet. I rapporten föreslås ändringar i ellagen som ska stärka konsumenternas ställning på elmarknaden.

Våren 2022 fick Ei uppdrag av regeringen att ta fram förslag till ändringar i ellagen för att motverka oschyssta affärsmetoder på elhandelsmarknaden. Myndigheten har nu presenterat sina åtgärdsförslag.

– Det är positivt att Ei vill vidta åtgärder för att motverka oschyssta affärsmetoder, säger Marie Lindh, ansvarig Slutkundsmarknad el på Energiföretagen. Vi och våra medlemmar har efterlyst krafttag mot oseriösa elhandlare som skapar osäkerhet för kunderna och förstör förtroendet för resten av branschen. Vi behöver nu sätta oss ned tillsammans med våra medlemmar och fundera på vilka konsekvenser förslagen skulle innebära. Några av förslagen ligger i linje med vad vi själva efterlyst, medan andra är mer utmanande att genomföra. 

Ei:s förslag i korthet:

Leverantörer av mellanhandstjänster [1]” regleras. Dessa företag föreslås bli skyldiga att följa många av de kundbestämmelser som idag enbart finns för elhandelsföretag. Det rör sig till exempel om krav på avtalsinnehåll, fastställda rutiner för att hantera klagomål, information innan ett tidsbestämt avtal löper ut och kostnadsfria fakturor.

Energiföretagen tycker att det ska vara lika spelregler för olika aktörer på elmarknaden. De aktörer som av kunderna uppfattas som elhandlare ska lyda under samma skyldigheter som de aktörer som enligt regelverket betraktas som elhandelsföretag. Det kan dock finnas gränsdragningsproblem när det gäller att förstå vilka aktörer som kommer att omfattas av den nya definitionen ”leverantörer av mellanhandstjänster”.

Ångerrätt för mikroföretag [2]. Mikroföretagen ska ha motsvarande skydd som konsumentkunder, dvs. 14 dagars ångerrätt. Om mikroföretaget har en årsförbrukning över 200 000 kWh föreslår Ei dock att ångerrätten får avtalas bort.

Energiföretagen tycker principiellt att det är bra att öka skyddet för de minsta näringsidkarna, som mer är att likställa med konsumentkunder, till exempel enskilda firmor. Att använda begreppet mikroföretag innebär emellertid att den skara företag som ges möjlighet till ångerrätt blir alltför stor. Det rör sig med den definitionen om de flesta företagen på den svenska marknaden. Det saknas anledning att ge större företag, som är mer jämbördiga med elhandelsföretaget i storlek, resurser och omsättning, ett utökat skydd. Visserligen föreslås avtalsfrihet när det rör näringsidkare med en årlig förbrukning om mer än 200 000 kWh. Att ångerrätt finns är dock utgångsläget. Den ökade risken kan komma att avspegla sig i produktutbudet. Det tillkommer också en praktisk utmaning - både i att skilja ut mikroföretag och att bland dessa skilja ut företag med en förbrukning större än 200 000 kWh.

Anmälnings- och rapporteringsskyldighet för elhandelsföretag, leverantörer av mellanhandstjänster och leverantörer av aggregeringstjänster. Ei vill ha strukturerad information om vilka aktörer som verkar på marknaden och hur många kunder dessa har.

Energiföretagen förstår behovet av att ha bra information om marknadens aktörer. Det är emellertid viktigt att se till att minimera den administrativa bördan för företagen.

Vissa krav på fullmaktshanteringen (elhandelsföretag och leverantörer av mellanhandstjänster eller aggregeringstjänster). Ei föreslår att fullmakterna ska vara tydligt separerade från övriga avtalsvillkor samt att avtal och fullmakt ska accepteras var för sig. Fullmakten ska accepteras skriftligen.

Energiföretagen anser att fullmaktshanteringen är en av de huvudsakliga källorna till problem på marknaden och att den ger upphov till betungande administration. En standardiserad fullmaktshantering skulle vara ett bra steg för att öka tryggheten för kunderna och samtidigt begränsa möjligheten att agera oschysst på elmarknaden. Ei:s förslag är positiva, men det skulle behövas mer långtgående åtgärder. Att lagstifta om en obligatorisk standardfullmakt skulle varit önskvärt.

Max en månads uppsägningstid för samtliga avtal. Ei föreslår att detta ska gälla för såväl avtal om rörligt pris som för fastprisavtal. Det är dock tillåtet att ha en längre bindningstid. I fråga om mikroföretag med en årlig förbrukning över 200 000 kWh går det att avtala om längre uppsägningstid.

Energiföretagen konstaterar att det bör analyseras hur förslaget påverkar produktutbudet på elhandelsmarknaden. Ei har valt att föreslå en mycket kort uppsägningstid, vilket kan begränsa möjligheten att erbjuda även elhandelsavtal som idag är populära bland konsumentkunder.  

Ei har under uppdragets gång övervägt att föreslå möjlighet att pausa ett tvistigt leverantörsbyte (en modell som finns i Finland). Ei har emellertid valt att inte lämna något förslag kring detta.

Länk till Ei:s rapport Oschyssta affärsmetoder: En rapport med författningsförslag, Ei R2023:01.

[1] Enligt Ei:7s förslag är en leverantör av mellanhandstjänster antingen en näringsidkare som agerar ombud för en elanvändare och ingår avtal om leverans av el med en elleverantör, eller en näringsidkare som på uppdrag av en elanvädare tar emot elleverantörens faktura och i sin tur fakturerar elanvändaren för leverans av el eller en näringsidkare som på uppdrag av en elanvändare tar emot nätföretagets faktura och i sin tur fakturerar elanvändaren för överföring av el. 

[2] Mikroföretag = företag med färre än 10 anställda och vars årsomsättning och/eller årliga balansomslutning inte överstiger 2 miljoner euro.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Louise Marcelius

Louise Marcelius

Jurist
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 28 27
E-post: louise.marcelius@energiforetagen.se

Marie Lindh

Marie Lindh

Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energisystem
Telefon: 08 - 677 25 08
E-post: marie.lindh@energiforetagen.se