Viktor Nordqvist ska få branschens budskap att synas ännu mer

Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·

Från Socialdemokraternas riksdagskansli till energifrågor på heltid. Som ny pressansvarig på Energiföretagen Sverige är det viktigaste för Viktor Nordqvist att nå ut med branschens budskap. Gärna både nationellt, regionalt och lokalt.

Dra nytta av uppmärksamheten kring energifrågorna, var orädd, kontakta media innan de kontaktar dig och sälj in de budskap du vill förmedla. Det är några av ingredienserna för Viktor Nordqvists recept på hur han kommer arbeta som ny pressansvarig på Energiföretagen Sverige.

”Energiföretagen har goda chanser att driva samhällsdebatten”

Efter utbildningen inom statskunskap och historia hade Viktor egentligen siktet inställt på att bli politiker, men så började han av en slump arbeta med kommunikation och policyutveckling inom politiken i stället. I över fyra år arbetade han som politisk sekreterare hos den politiska majoriteten i Borlänge kommun för att sedan axla rollen som pressekreterare på Socialdemokraternas riksdagskansli. Att nu kliva in på Energiföretagen Sverige känns enligt Viktor som ett naturligt nästa steg efter ett riksdagsval kantat av energifrågor.

”Det är otroligt intressant att få komma in i en bransch som hela Sverige tittar på just nu och som media verkligen är intresserad av. Energiföretagen Sverige har goda chanser att driva samhällsdebatten. Det känns jätteroligt att jag får äran att ansvara för pressfrågorna i detta läge”, säger Viktor Nordqvist.

Strategier framåt

En av Viktors strategier för hur branschens budskap ska synas ännu mer är att vara alert, kontinuerligt tipsa redaktioner om energifrågor och samtidigt skapa goda relationer med redaktionerna.

”Ofta har redaktionerna så mycket på sitt bord att de missar viktiga energifrågor. Så när jag i januari ringde och tipsade lokala P4-stationer om att det var Elens dag var det tydligt att det fanns ett engagemang kring frågan. Både P4 Skaraborg och P4 Södertälje nappade på vår vinkel och valde att lyfta dagen genom en intervju med våra regionchefer Efwa Nilsson och Catherine Lillo”, säger Viktor.

Prio nummer ett: Sälja in branschens budskap

Viktors främsta mål är numera att sälja in branschens budskap. När media ringer har de redan en färdig vinkel, men om man i stället kontaktar dem är det ens eget budskap som sätter agendan.

”Det handlar om att vara orädd och kontakta media proaktivt. Jag vill gärna vara en brygga för att få ut våra budskap på både nationell, regional och lokal nivå.”

Viktor tycker dock inte att man ska stirra sig blind på att en viss nyhet inte kom med i just sin egen lokala tidning. För även genom ett annat lokalsamhälle eller region kan vi nå ut med branschens budskap på ett sätt som gynnar hela branschen.

”Det allra viktigaste är att nå ut med vårt budskap i så många medier som möjligt”, avslutar Viktor Nordqvist.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Viktor Nordqvist

Viktor Nordqvist

Pressansvarig
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 25 61
Mobil: 070-164 44 61
E-post: viktor.nordqvist@energiforetagen.se