Mer av Energiföretagen i medierna 2022

Publicerat av: Eva Rydegran ·

De mediemätningar som Energiföretagen låter Whispr Group genomföra visar på en enorm ökning av synlighet i medierna under 2022. Antalet artiklar och inslag där vi nämndes, syntes eller hördes var 3 316 stycken. Det är en ökning med 127 procent.

Att energifrågorna var heta i valet och att vi sedan Ryssland invaderade Ukraina har haft en energikris hängande över hela Europa, har knappast undgått någon. Att energifrågorna tagit stor plats i medierna är därmed inte konstigt och det har lett till att även Energiföretagen synts betydligt mer. Men vi är förstås övertygade om att det dessutom är en del av vårt eget arbete som burit frukt.

Rollen som pedagogisk expert

Något som märks tydligt är till exempel att det är i rollen som pedagogisk expert vi framför allt syns och hörs. Något vi har arbetat med sedan Energiföretagen bildades 2016. Det gör att vi uppfattas som en neutral/positiv källa till fakta. Detta bekräftas också när man mäter sentiment där 55 procent av medieinslagen var av neutral karaktär, 44 procent var positiva och endast 1 procent var negativa.

Energiföretagen syntes absolut mest i frågor som rörde elmarknad – 46 procent. Sen följde elproduktion (21%), fjärr-/kraftvärme (13%) och elnät/eldistribution (10%). Klicka i bilden nedan för att se mer.

Ämnesfördelning2022.PNG

Talespersoner

Magnus Thorstensson var den överlägset mest synliga talespersonen och stod för 54 procent av samtlig kommenterad publicitet och medverkade i 903 artiklar/radioinslag. Thorstenssons genomslag drevs framför allt av återkommande synlighet via TT där han kommenterade utveckling på elpriser, förbrukning och världslägets inverkan på marknaden. Daniel Lundqvist syntes i 194 artiklar om fjärrvärmepriser där han kommenterade att prisskillnader ofta beror på geografiska förutsättningar och att bränsleprisernas kraftiga uppgång kan komma att få genomslag i prissättningen. Åsa Pettersson syntes i 190 artiklar och var främst aktiv i en mer opinionsbildande roll än övriga talespersoner. Framför allt gällde det kommentarer på politiska förslag och som undertecknare av debattartiklar. Totalt företräddes Energiföretagen i media av 30 talespersoner under året.

Statistik alltid populärt

Statistik var som vanligt en stor nyhetsraket och absolut mest lästa artikel var den som baserades på vårt pressmeddelande som sammanfattade årsstatistiken; Dramatik och rekord sammanfattar Elåret 2022. Nyheten togs upp av TT och ledde till publicering i 40 tidningar runt om i landet. Faktum är att den näst mest uppmärksammade artikeln var den om Elåret 2021 eftersom den ”spillde över” med publiceringar i januari 2022. Andra uppmärksammade artiklar var en om branschöverenskommelsen om enklare elbilsladdning och en debattartikel i Sydsvenskan: Så kan prisskillnaderna mellan elkunder i Sydsverige och övriga landet minska.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Anna Lejestrand

Anna Lejestrand

Enhetschef Kommunikation
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 91
Mobil: 070-164 44 24
E-post: anna.lejestrand@energiforetagen.se