Konsumentverket och Ei agerar på kunders klagomål på förlängda elavtal

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Många konsumenter klagar på att de inte fått någon påminnelse om att deras elavtal förlängs. Nu agerar Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen (Ei) och påminner företagen om vad lagen säger.

Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen gick onsdagen, 11 /10, ut med ett pressmeddelande där de informerade om att de nu agerar på de många klagomål som kommit in från konsumenter och som handlar om förlängda elavtal. Klagomålen har handlat om att kunderna upplever att de inte fått någon påminnelse om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp. Liksom att de även om de fått en påminnelse, inte fått all information de behöver – till exempel om priset.

Enligt regelverket ska konsumenten ha fått information från företaget senast en månad innan avtalet måste sägas upp. Där ska det framgå tydligt att avtalet kommer att förlängas om konsumenten inte säger upp det. Dessutom måste det var enkelt för mottagaren att se vilket pris som gäller. Det ska gå att utläsa det fullständiga elpriset per kilowattimme och års- eller månadsavgift. Elpriset ska anges i öre per kilowattimme. Vid ett rörligt elpris måste elpriset anges genom någon form av hänvisning till ett tidigare elpris. Avtalets bindningstid och uppsägningstid måste också finnas med.

Med anledning av detta agerar nu myndigheterna och skickar ut brev till alla elhandelsföretag, samt till Energiföretagen, där de påminner om reglerna. Under nästa år kommer Konsumentverket att granska automatisk förlängning av elavtal.

Här kan du läsa pressmeddelandet. 

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Louise Marcelius

Louise Marcelius

Jurist
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 28 27
E-post: louise.marcelius@energiforetagen.se