Elhandelsföretagens fakturor regleras
Publicerat av: Julia Hörnell ·
Elhandelsföretagen får från den 1 januari 2025 nya krav på vilken information som ska lämnas till kund på fakturan, webben eller via applikation. Det kommer krävas en stor arbetsinsats för att anpassa fakturor och webbinformation till de nya reglerna.
Energimarknadsinspektionen har publicerat nya föreskrifter, som börjar gälla från den 1 januari 2025. Det som regleras är vilken information elhandelsföretagen behöver lämna till sina kunder – både på fakturan och via webb eller applikation.
De nya föreskrifterna ställer bland annat krav på att fakturabeloppet ska delas upp i ett antal obligatoriska komponenter. Dessa ska anges i en viss ordning och benämnas på ett visst sätt. Andra krav är till exempel att lämna information om efterfrågaflexibilitet till kunderna och en sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.
– Det kommer krävas en stor arbetsinsats för elhandelsföretagen och deras systemleverantörer för att anpassa fakturor och webbinformation till de nya reglerna. För att elhandelsföretagen ska ha en chans att hinna bli klara i tid till 1 januari 2025 är det viktigt att ta del av de nya föreskrifterna så snabbt som möjligt, säger Louise Marcelius, jurist på Energiföretagen Sverige.
Syftet: Stärka kundens ställning på elhandelsmarknaden
Kraven som ställs i föreskriften syftar till att elanvändarna ska få möjlighet att göra välinformerade val samt känna ökad trygghet och en starkare ställning på elhandelsmarknaden.
– Det är såklart önskvärt att kunderna får den information de behöver. Samtidigt är fakturan inte alltid den bästa informationsbäraren. Det är därför positivt att föreskriften i många fall tillåter att elhandelsföretagen väljer mellan att antingen lämna all information på fakturan eller att endast ha med en hänvisning från fakturan till Mina sidor eller andra applikationer som kräver inloggning, säger Louise Marcelius.
De nya föreskrifterna har tagits fram för att komplettera och precisera ändringar i ellagen som trädde i kraft den 1 juni 2023 samt regler som finns i förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster. Föreskrifterna bygger på krav i EU-lagstiftning och införs till följd av det s.k. ”Ren energipaketet”.
Frågor och svar om den nya föreskriften
Energimarknadsinspektionen har valt att publicera en särskild webbsida med frågor och svar för att underlätta för elhandelsföretagen i tolkningen av den nya föreskriften. Energimarknadsinspektionen uppmuntrar också elhandelsföretagen att ställa fler frågor till myndigheten.
Bland de frågor och svar som redan har publicerats framgår det att Energimarknadsinspektionen inte kommer ta fram några föreskrifter i närtid som avser elnätsföretagens faktura- och webbinformation till elanvändarna. Ett sådant arbete planerar myndigheten påbörja under 2025.
Kontakta mig om du vill veta mer
Louise Marcelius
Jurist
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 28 27
E-post: louise.marcelius@energiforetagen.se