Lotta Sätterlund: ”Vi behöver samarbeta för att öka branschens attraktivitet”
Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·
Vad söker ungdomar efter i ett arbete och hur kan vi öka branschens attraktivitet utifrån deras önskemål? Kompetensförsörjningsrådets ordförande Lotta Sätterlund delar med sig av sina kunskaper och understryker vikten av att hela branschen behöver samarbeta för att öka branschens attraktivitet.

Hej Lotta Sätterlund, HR-direktör för Uniper och ordförande i kompetensförsörjningsrådet!
Vilka lärdomar kan vi dra från målgruppsanalysen av ungdomar som Energiföretagen har beställt i syfte att förbättra hela energibranschens kompetensförsörjning?
Målgruppanalysen väcker tankar som; Vad kopplar vi på för att vara attraktiva för Generation Z (personer födda mellan 1995 och 2012)? Arenan för att möta dagens unga är Tiktok och Snapchat, där få företag i energibranschen är aktiva. Många drar sig nog från att gå in på Tiktok ur ett säkerhetsperspektiv. Så hur möter vi de unga om vi inte är på rätt ställe?
Vi kommer dock rekrytera ur alla åldersgrupper då branschen behöver cirka 8000 nya medarbetare, så vi får inte fokusera för mycket på de yngre. Energiföretag måste vara attraktiva för alla; även de som är nära pensionen.
Den stora frågan är hur vi ser till att alla Energiföretagens medlemsföretag jobbar tillsammans med branschens kompetensförsörjning. Vi är ju fortfarande konkurrenter när det gäller rekryteringar. Något vi kan göra är att nyttja det kampanjmaterial som kommer tas fram av Energiföretagen framöver, för Energiföretagen kan inte på egen hand öka attraktiviteten för branschen.
Logga in och ta del av målgruppsanalysen för Generation Z.
Ser du någon trend framöver på kompetensområdet?
Många branscher pratar om samma sak; bristen på kompetens och att färre personer på arbetsmarknaden ska räcka till fler. Att då hitta rätt kompetens och personlighet som passar in hos just sitt företag kommer vara en utmaning. Konkurrensen är extrem. Detta gör att branscher profilerar sig mer för att väcka intresse, till exempel genom att göra TV-serier som energibranschens ”Högspänning”.
Vilka utmaningar finns det idag på kompetensområdet – som inte påverkade kompetensförsörjningsarbetet för bara några år sedan?
Jag har jobbat 26 år i branschen och vi har alltid pratat om oron med att hitta rätt kompetens – men det har alltid löst sig. Men nu är det tydligare att det är ett större tryck och samtidigt färre utbildade på marknaden. Det saknas väldigt mycket kompetens där ute, men samtidigt har vi aldrig varit så många i Sverige. Jag tycker också det är tydligare att det är medarbetarna som väljer vilket företag de vill jobba på. Vi måste därmed sälja in oss bättre för att bli valda som arbetsgivare.
Energibranschen är Sveriges mest attraktiva och jämställda bransch (enligt Nyckeltalsinstitutet och Jämix). Men hur kan vi bli ännu mer attraktiva för unga?
Vi vet vad ungdomar vill ha idag – fler och fler efterfrågar trygghet. Men hur kommer det se ut om tio år? Jag var värd för ett intressant runda bordssamtal i Almedalen där bland andra Sveriges förenade studentkårers ordförande deltog. Han lyfte att unga idag har mycket mer fokus på psykisk ohälsa än äldre generationer och är mer benägna att prata öppet om det. Han menade att energibranschen, och alla andra branscher, måste ta den frågan på allvar för att vi ska vara attraktiva för unga.
Den yngre generationen efterfrågar också ett mer socialt sammanhang på jobbet. Utöver att ha ett intressant jobb tycker unga att det även är viktigt att ha roligt med sina kollegor och chefer. De vill ha vänner på jobbet. Ett annat tydligt fokusområde för de unga är utvecklings- och karriärmöjligheter.
Kontakta mig om du vill veta mer

Greta Hjortzberg
Ansvarig kompetensförsörjning
Enhet: Kommunikation
Telefon:
08-677 26 37
E-post: greta.hjortzberg@energiforetagen.se