Tre gånger kompetens-kommunikation
MEDLEM – Denna vecka drar Energiföretagen igång två kommunikationskampanjer i syfte att väcka intresset att välja en utbildning som leder till ett energijobb. De båda satsningarna – Energiboost och Elens dag – tajmar med ansökningsperioden för gymnasievalet och kommer synas i sociala kanaler där ungdomar finns. Dessutom har vår sajt energijobb.se fått en helt ny kostym!

Energibranschen är attraktiv – och det vill vi att fler ska förstå. Energiföretagen har därför ett ansvar att tillsammans med våra medlemsföretag öka kunskapen om de spännande jobb som finns branschen liksom att lyfta alla våra duktiga medarbetare.
Nu drar vi igång ett antal kommunikationsinsatser i syfte att väcka intresset att välja en utbildning som leder till ett energijobb. Insatserna tajmar med ansökningsperioden för gymnasievalet som är mellan 15 januari och 15 februari, liksom lite senare inför val till högskola/universitet.
– Vi vill synliggöra energibranschens härliga medarbetare i kanalar där ungdomar finns inför stundande gymnasieval. Det gör vi nu med hjälp av två kampanjer i sociala medier med budskapen "Energiboosta gymnasievalet" liksom "17 anledningar att plugga energi". Vi kommer framför allt att synas på Tiktok, Snapchat och Instagram, säger Anna Lejestrand, Enhetschef Kommunikation. Jag är också glad över vår nya uppfräschade energijobb.se där man kan läsa om yrken och utbildningar och få inspiration.
Energiboosta ditt gymnasieval
Den 16 december trycker vi på knappen för Energiboost där unga medarbetare hos våra medlemsföretag får visa upp sitt energijobb. Uppmaningen i kampanjen är ”Energiboosta ditt gymnasieval” och den kommer att synas på Tiktok och Snapchat inför gymnasievalet.
Stort tack till branschens medarbetare Ronja från Söderenergi, samt Fabian från Växjö Energi, VEAB som båda berättar om sina jobb och sin väg in i branschen. Håll utkik efter fler filmer med medarbetare från andra medlemsföretag framöver! Läs mer om Energiboost på Medlemsportalen.
Elens dag – 17 anledningar att plugga energi
Elens dag infaller den 23 januari, vilket är mitt i gymnasievalperioden. Eftersom tema kompetensförsörjning föll så väl ut förra året, kör vi en favorit i repris och genomför kampanjen ”17 anledningar att plugga energi” i Metas kanaler (Instagram och Facebook) med start 25 december.
Kampanjen består av inlägg med film liksom stillbildsinlägg. Det finns även material/inlägg som medlemsföretagen kan använda sig av och länka till sina egna jobbsajter. I detta arbete tackar vi Skellefteå Kraft och Vattenfall för att de bidragit med material från Högspänning. Läs mer och hitta material på Elens dag
Energijobb.se
Vi har lanserat en uppdaterad version av Energiföretagens sajt energijobb.se. Energijobb innehåller inspiration och snabb information om vägen till ett energijobb. Detta är vår landningssida när vi genomför digitala kampanjer på tema attraktiv bransch. Sajten har en enkel design med tre tydliga ingångar där syftet är att besökaren snabbt ska:
- Hitta motiveringar till varför man ska välja energibranschen
- Inspireras av de som redan arbetar i energibranschen
- Hitta information om utbildningar och yrken
Bakgrund
Energibranschen har ett stort behov av ny kompetens. Minst 8 000 tekniker och ingenjörer behövs kommande år, inte minst med anledning av elektrifieringen. Men också på grund av digitalisering och ökande säkerhetskrav som ställer krav på helt nya kompetenser. För att möta dessa utmaningar arbetar vi tillsammans med våra medlemmar för att kommunicera branschens attraktionskraft och för att utbildningsväsendet ska möta branschens behov.