Avbrott på transitledning satte krisplaner på prov

Publicerat av: Annika Johannesson ·

Det började en vanlig måndagskväll i oktober. Mörkret hade fallit och Josefin Ekman hade redan landat hemma när telefonen ringde. Hon förstod att något allvarligt hade hänt.

–  När jag hörde min kollega i andra änden, förstod jag direkt att det måste vara något allvarligt. Vi ringer sällan varandra utanför jobbet. Jag fick veta att nivån i vår ackumulatortank i Högbytorp, utanför Stockholm, sjönk snabbt. Vi konstaterade att det måste vara en stor läcka, troligen på transitledningen.

Josefin Ekman är Head of Distribution & Delivery Sthlm, alltså distributionschef för Stockholmsnäten, på E.ON. Hon och hennes kollega bestämde att det var läge att kalla in krisgruppen och att aktivera krisberedskapen. Med ett så stort läckage skulle stora delar av norra Stockholmsområdet kunna påverkas eftersom fjärrvärmenäten i och runt Stockholm sitter ihop.

Flera värmeproducenter och anläggningar är kopplade till samma nät och produktionsanläggningarna köper och säljer energi till varandra, där den som kan producera billigast kör sin anläggning först. Det var alltså fler berörda som behövde kontaktas.

Borrhål i ledningen

Ungefär samtidigt som den snabba nivåsänkningen upptäcktes kom ett samtal till kundtjänst. En underentreprenör till E.ON Energy Networks, som skulle borra för kablar till en ny transformatorstation för att stärka upp elnätet, hade borrat igenom fjärrvärmeledningen.

När det stod klart att det faktiskt var transitledningen det gällde togs direkt kontakt med Stockholm Exergi , så att de kunde köra igång sina anläggningar för att minska påverkan på kunderna.

–  Det tar ett par timmar innan man kan vända så stora flöden, så visst blev det kundstörningar men inte i den omfattning vi befarade. Detta trots att borrföretaget hade lyckats borra igenom både framledning och retur. Det var verkligen ett utsatt läge, konstaterar Josefin Ekman.

Det tog cirka 3 – 4 timmar innan läget var under kontroll och utflödet av hett vatten var stoppat. Sedan följde en intensiv tid, där många kontakter behövde tas. Josefin Ekman berättar att de självklart hade en plan för krisorganisationen men inte beredskap för alla situationer som uppstod. Det blev en på många sätt lärorik utmaning.

Ta del av lärdomarna på Distributionsdagarna Fjärrvärme

Trots den omfattande läckan och de stora skadorna på rören tog det bara drygt en vecka innan allt kunde kopplas på igen. Och de flesta kunderna märkte inte ens av avbrottet. Hur var detta möjligt?

Det ska Josefin Ekman berätta på årets Distributionsdagarna Fjärrvärme, i Malmö den 31 januari – 1 februari 2024. Sammanfattningsvis handlade det om god beredskap, bra samarbete både inom och utanför företaget och en portion tur. Vad som behövde göras, i vilken ordning och omfattning samt vilka lärdomar de har fått med sig, får du höra mer om på konferensen. Har du inte bokat en plats ännu är det inte för sent.

Läs mer och boka din plats här.  

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Susan Öhrbom

Susan Öhrbom

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 27 65
E-post: susan.ohrbom@energiforetagen.se

Leif Nordengren

Leif Nordengren

Ansvarig distribution fjärrvärme
Enhet: Energisystem
Telefon: 08-677 27 18
E-post: leif.nordengren@energiforetagen.se