Så fick Skellefteå Kraft energibranschens nöjdaste kunder

Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·

Enligt en undersökning från Evimetrix fick Skellefteå Kraft energibranschens högsta Nöjd Kund Index under 2023. Det visar på att företaget har energibranschens nöjdaste kunder. Skellefteå Krafts kundservicechef gräver i möjliga framgångsfaktorer och bjuder på tips på hur man får nöjdare kunder.


Hej Angela Hägglund, kundservicechef på Skellefteå Kraft!

Vilka tror du är de viktigaste faktorerna som har lett till att Skellefteå Kraft har de nöjdaste fjärrvärme- och elnätskunderna år 2023? 
Vår fjärrvärmeavdelning har ständigt bra kontakt med sina kunder och vi är duktiga på att informera proaktivt och vid avbrott när det gäller både elnät och fjärrvärme. Våra fjärrvärmetekniker och montörer är otroligt serviceminded och alltid engagerade när de möter kunder i jobbet.

Vilka är era bästa tips till någon som vill få Sveriges nöjdaste energikunder?
Var tillmötesgående och visa att ni vill hjälpa kunden till varje pris. Visa empati och medmänsklighet, beröm kunder och tacka dem för att de hör av sig till oss. Det är otroligt viktigt att ta del av kundernas synpunkter.

Har den interna gemenskapen varit en bidragande faktor till kundernas nöjdhet? 
Ja den interna gemenskapen är väldigt viktig. Att ha en bra gemenskap bidrar till att samarbetet går lättare och man får en bättre förståelse för varandra och varandras jobb. Vi jobbar otroligt mycket med principstyrt förbättringsarbete där vi har möten mellan avdelningar, teambuilding och samarbetsövningar för att öka gemenskapen. Alla säger god morgon när man möts på morgonen och hejdå när man går hem från jobbet. Men det viktigaste av allt är att alla har kunden i fokus.

Medarbetare hos Skellefteå Kraft.

Ser du några kundfällor som det är lätt för energiföretag att kliva i? Hur undviker man att kliva i de fällorna? 
Att inte ta vara på kundernas synpunkter samt att inte vara proaktiv kan vara två fällor. Kunderna förväntar sig att få information i rätt tid. Är man inte på tårna och hänger med kring vad som händer i branschen kommer kunderna inte vara lika nöjda. Kunderna är idag så mycket mer insatta i elfrågor och elpriser, så förväntningarna på oss medarbetare ökar hela tiden. Vi behöver vara extra lyhörda så att vi inte missar att ta vara på det kunderna efterfrågar.

Vilka fördelar ser du med att ha nöjda kunder – utöver att de fortsätter vara kunder hos er? 
Det bidrar till att fler kunder vill vara hos oss eftersom en nöjd kund gärna rekommenderar oss till bekanta. Som medarbetare blir man otroligt glad och stolt när en kund är nöjd, så det bidrar också till ökad trivsel på jobbet. Många kunder berömmer oss och då delar vi alltid med oss till alla kollegor så att alla får ta del av det positiva, vilket skapar ännu större engagemang.

Vad har ni för mål för kundrelationen 2024? Finns det fortfarande något område kvar för er att bli bättre på? 
Vi kan alltid bli bättre. Ett mål vi har är att öka vår kundstock och fortfarande behålla samma goda service och nöjdhet hos våra kunder. Vi planerar att arbeta otroligt mycket med principstyrt förbättringsarbete och med att bli ännu mer proaktiva mot kund.

Läs Skellefteå Krafts pressmeddelande om kundundersökningen.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Mats Andersson

Mats Andersson

Regionchef Nord
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 0910-76 14 80
E-post: mats.andersson@energiforetagen.se