Göteborg Energis vd delar sitt recept på ledarskap i förändring
Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·
Det sägs att 70 procent av alla strategier misslyckas i införandefasen. Med den vetskapen är Göteborg Energi fast beslutna om att hamna bland de 30 procenten som lyckas nu när de ska implementera sin nya strategi. Företagets vd Per-Anders Gustafsson beskriver ledarstilen som ska göra strategin framgångsrik.

Energibranschen står inför en stor omställning och ledarskapet behöver följa med i den förändringen. Så hur ser Göteborg Energis vd Per-Anders Gustafssons bild av det optimala ledarskapet i förändring ut?
Jo – kokar man ner hans svar till ett recept skulle ingredienserna bestå av; gedigna analyser och tydliga målsättningar, självledarskap, relationsskapande aktiviteter, (mycket) diskussion, målgruppsanpassning, tålamod, träning och tillit. Ord som för tankarna till ett öppet och tillåtande arbetsklimat. Per-Anders trycker särskilt på vikten av att skapa bra relationer med medarbetarna.
”För att både kunna ha roligt och lyckas göra svåra saker tillsammans krävs en förstående relation som pallar svåra utmaningar. Därför behöver man investera i relationer på både individ- och gruppnivå innan man startar ett förändringsarbete”, säger Per-Anders Gustafsson.
”All förändring ska skapa motstånd”
Förståelse är ett ord som Per-Anders ofta återkommer till. Han menar bland annat att en ledare behöver ha respekt och förståelse för att förändring skapar motstånd både hos honom själv och hos medarbetarna.
”Jag brukar säga att all förändring ska skapa motstånd. Det är jobbigt att förändras och de flest brukar uppleva det så. För att bli framgångsrik behöver man våga erkänna att det finns ett motstånd och prata om hur det känns för medarbetarna för att själv kunna förstå vad varje person behöver för att hantera motståndet”, säger Per-Anders.
Han nämner att en av de vanligaste ledarskapsfällorna är att springa för snabbt på lösningen. I stället behöver en bra ledare ha förståelse för att det tar olika lång tid för varje medarbetare att acceptera en förändring.
”Otåligheten kan vara ens värsta fiende ibland. Som chef ligger man ofta lite före eftersom man har hunnit tänka mer på förändringen. Därför behöver man ge medarbetarna tid för att få en chans att hänga på”, säger Per-Anders.
Göteborg Energis akuta ödesfrågor
Göteborg Energi befinner sig mitt i flera stora förändringar, inte minst en omfattande elektrifiering av göteborgssamhället. Vid årsskiftet beslutade företaget även om en ny strategi för omställning och hållbar tillväxt. I strategin går de till botten med vilka ödesfrågor som påverkar Göteborg och Göteborg Energi. I ett sådant arbete är det viktigt att verkligen tänka igenom hur den yttre förändringen, som energi- och klimatomställningen, påverkar just ens eget företag, menar Per-Anders.
”Alla företag har inte samma förutsättningar. Innan man som ledare agerar måste man tänka igenom hur förändringen påverkar just oss och vad som är akut för oss.”
Tre av ödesfrågorna som är akuta för just Göteborg Energi är att elen inte räcker till, kampen om kompetens samt utmaningen med att vara tillräckligt snabba på att hänga med i den digitala transformationen.
Nya kompetenser i en föränderlig omvärld
För att exempelvis kunna vara snabba på att hänga med i den digitala transformationen kan Göteborg Energi behöva anställa nya kompetenser. Ett exempel på kompetens som branschen lär behöva mer av framöver är dataanalyskompetens, i syfte att öka de datadrivna erbjudandena. Men det är bara en av alla nya kompetenser som Per-Anders tror kommer krävas för att möta en omvärld i omställning. I rekryteringen framöver tror han dessutom att mångfald är en viktig faktor.
”Det finns verkligen en strategisk poäng i att ha en mångfald av olika erfarenheter och bakgrunder i ett företag. Vi kommer behöva en bredare erfarenhet för att lyckas lösa de utmaningar energibranschen står inför. Därmed tror jag att det är viktigt att tänka på mångfald”, säger Per-Anders.
Vikten av att hjälpa kunderna i omställningen
Ett av Göteborg Energis fokusområden i den nya strategin är att hjälpa sina kunder med omställningen.
”Om vi kan vara med och göra våra kunders produkter mer hållbara och bidra till en hållbar tillväxt i Göteborg och Västsverige vore jag väldigt väldigt stolt. Det kommer vi fixa”, avslutar Per-Anders Gustafsson.
Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist
Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se