Kommunikationsrådets utmaningar; prishöjningar, storytelling och acceptans
Publicerat av: Julia Hörnell (föräldraledig) ·
De har samarbetat framgångsrikt kring elpriskommunikationen och nu väntar bland annat att bena ut storytellingen kring fjärrvärmens roll i energiomställningen. Kommunikationsrådets ordförande Jessica Alaniesse Karlsson berättar om kundernas behov av personlig kontakt och utmaningen att kommunicera om prishöjningar.

Hej Jessica Alaniesse Karlsson, chef för kundrelationer på Jönköping Energi och ordförande för Rådet för strategisk kommunikation!
Vilka är era hetaste diskussionsfrågor inom rådet för strategisk kommunikation just nu?
Det är högt och lågt. Allt från energipolitiken i Sverige och EU till hur vi uppmärksammar att energibranschen är en attraktiv bransch att jobba i. Om jag ska ge ett konkret exempel så är berättelsen om fjärrvärmen ett ämne vi har identifierat att vi vill arbeta mer med. Fjärrvärmen är viktig i energiomställningen – men hur berättar vi det? Det är en viktig uppgift som vi tror att vi kan arbeta tillsammans med inom rådet.
Vilka utmaningar finns det idag på kommunikationsområdet – som inte påverkade kommunikationsarbetet för bara några år sedan?
Tidigare var elen så billig. Då kommunicerade vi mycket om hur man kan använda el och vad den är till för. Men de senaste åren har vi sett en annan situation med höga elpriser. När förändringen skedde samlade vi oss i rådet kring arbetssätt och budskap om de höga elpriserna.
Jag ser även en jättestor utmaning i att skapa förståelse hos våra kunder och politiker för att klimatomställningen kommer kosta pengar. Det handlar i grunden mycket om att få folk att förstå behovet av energi. Det finns osäkerheter kring prisfrågan på energiföretag idag – vad får elen och fjärrvärmen kosta?
Nämn en kommunikationstrend just nu!
Det är viktigt att vi har en transparens mot kunderna nu i och med digitaliseringen. Våra kunder vill idag hålla koll på sin förbrukning och kunna hantera sina beteendemönster. Hos oss på Jönköping Energi har det lett till både fler telefonsamtal från kunder och flera digitala ärenden. Det finns alltså fortfarande en önskan om personlig kontakt, trots att digitaliseringen ökar.
Kan du berätta om en gång då rådets arbete blev särskilt lyckat?
När elpriset var högt och regeringen delade ut elprisstöd fick vi otroligt mycket hjälp av varandra kopplat till kommunikationen. Både vårt råd, men framför allt Energiföretagen, höll ihop arbetet kring hur branschen skulle kommunicera om situationen. Vi samlade ihop texter som redan hade skrivits av andra och budskap från exempelvis Rådet för slutkundsmarknad el – vilket var ett väldigt praktiskt sätt att arbeta på.
Vad får du som chef på Jönköping Energi ut av att vara ordförande i Rådet för strategisk kommunikation?
Jag får dels ett nätverk med erfarna branschkollegor, vilket är superviktigt. Både jag och hela Jönköping Energi får också mer kunskap eftersom alla i rådet är fantastiskt generösa med att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Det är häftigt att det finns så många områden där vi företag kan samarbeta inom energibranschen.
Vi får dessutom otroligt mycket bra information från Energiföretagens experter. De hjälper oss sammanfatta vilka utmaningar vi har framför oss och vad vi behöver göra nu när det händer så mycket på energiområdet.
Kontakta mig om du vill veta mer

Anna Lejestrand
Enhetschef Kommunikation
Enhet: Kommunikation
Telefon:
08-677 26 91
Mobil:
070-164 44 24
E-post: anna.lejestrand@energiforetagen.se