Energiboost för våra medlemmar
Publicerat av: Eva Rydegran ·
För att få unga att söka sig till energibranschen så måste de först och främst veta att vi finns och vilka olika sorters jobb det handlar om. Har du sett de analyser och det underlag som finns framtaget för kommunikationssatsningen Energiboost? Om inte – logga in och ta en titt. Det är material som är framtaget för att ni ska lära känna den yngre målgruppen och vilka argument som fungerar för att nå våra framtida medarbetare.
En av de största utmaningarna energibranschen har just nu är kompetensförsörjningen. För att få unga att upptäcka branschen och välja utbildningar som leder till energijobb har vi inlett en gemensam kommunikationssatsning tillsammans med våra medlemsföretag för att öka branschens attraktionskraft: Energiboost.
Energiboost är ett koncept som Energiföretagen utvecklat tillsammans med kommunikationsbyrån Spoon. Arbetet har skett i samverkan med medlemsföretagen i Rådet för kompetensförsörjning och Rådet för strategisk kommunikation.
Konceptet får premiär i en sociala medier-kampanj inför gymnasievalet i januari-februari 2025, med syfte att väcka intresset för energijobb bland den yngre målgruppen. Energiboost kommer också synas inför val till högskola och universitet senare i vår, då med fokus på en något äldre målgrupp.
Läs mer om vårt arbete och det material som hittills är framtaget för satsningen. Det är fritt att använda för dig som medlem. Här kan du exempelvis se Jonas på Spoon presentera konceptet eller kolla in målgruppsanalysen av generation Z och yrkesväxlare.
Vill du veta mer? Kontakta Greta Hjortzberg, ansvarig kompetensförsörjning.
Kontakta mig om du vill veta mer
Greta Hjortzberg
Ansvarig kompetensförsörjning
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 37
E-post: greta.hjortzberg@energiforetagen.se