Nytt smart sätt att ladda elbilar i samarbetsprojekt
Publicerat av: Kalle Lindholm ·
Elektrifieringen av fordonssektorn sätter fart på utvecklingen av smart laddning av elfordon. Ett exempel är projektet Datastandard där en ny standard tas fram för att optimera elanvändningen när nätavgifterna är låga. Projektet koordineras av RISE – Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner – och innehåller flera elnätsföretag tillsammans med fordonstillverkare.
Idag styrs elbilsladdning ofta utifrån spotpriset på el, för att ladda när elen är billig. Då tas inte hänsyn elnätsföretagens elnätstariffer. När tidsdifferentierade effektavgifter blir obligatoriska från och med januari 2027 blir det nödvändigt att också ta hänsyn till hur elnätet belastas för att undvika höga avgifter och att nyttja elnäten på ett bättre sätt.
De nya effektavgifterna kan innebära att en kort stunds elbilsladdning vid fel tillfälle kan höja månadsräkningen med hundralappar, skriver RISE i ett pressmeddelande den 12 november.
Utvecklas till andra områden
Det är därför viktigt att tjänsteleverantörerna inom elbilsladdning har tillgång till varje kunds individuella elnätstariff. Det är just det som det nya projektets så kallade API-lösning ska göra, så att de höga nätavgifterna undviks och elanvändningen därmed optimeras.
Denna maskinläsbara datastandard kan också användas för att utveckla tjänster som styr elanvändningen till annan utrustning i ett hushåll. Det kan gälla till exempel värmepumpar, tvättmaskiner och diskmaskiner, så att de används vid optimala tidpunkter som tar hänsyn till elnätspriser och kapar effekttoppar i elnäten.
Läs pressmeddelande från RISE där Göteborg Energi Nät AB uttalar sig.
Kontakta mig om du vill veta mer
Kalle Lindholm
Kommunikatör
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 55
E-post: kalle.lindholm@energiforetagen.se