Lilla företaget som satsade stort – praktikstrategi gav framgång
Publicerat av: Hannah Hepworth ·
När Martin Lyckviken började som vd på Östra Kinds Elkraft beräknade man att den stora majoriteten av personalskaran skulle gå i pension inom en snar framtid. Det blev startskottet för ett långsiktigt rekryteringsarbete.

För det lilla företaget Östra Kinds Elkraft från Dalstorp, utanför Jönköping, har praktikplatser blivit en självklar del av den dagliga verksamheten. Praktiken bidrar till varumärkesbyggande, ett kompetent och växande team och till att underlätta för ungdomar att hitta sin plats i arbetsvärlden.
– Om någon säger till mig ”jag ska bli elektriker” är det ungefär som att säga ”jag ska bli läkare”. Jamen, vad ska du vara läkare inom då? Det är skillnad på en hjärnkirurg och en ortoped, och det är samma sak inom energibranschen. Vissa kanske passar som industrikelektriker, andra som distributionselektriker, som vi som står ute i skogen. Praktiken gör att det blir lättare för framtida kompetenser och medarbetare att välja rätt från början, säger Martin Lyckviken.
Liten men stark: sju tekniker i teamet
Östra Kinds Elkraft drivs av en liten men engagerad personalskara, med fyra montörer, en beredare, en elingenjör och en driftchef. Martin ser praktiken som en avgörande tidsinvestering, trots företagets storlek.
– Vi är slimmade, men vi måste ta ett gemensamt ansvar i branschen. Vi kan inte bara förlita oss på att de stora aktörerna ska utbilda, utan även vi måste. Det är en del av vårt agerande lokalt, vi vill vara en del av samhällsutvecklingen och vi behöver bra samarbeten med skolan.
Av de fyra montörerna som jobbar på företaget har tre gått det lokala elprogrammet. Det cirkulerar i princip alltid en praktikant på Östra Kinds Elkraft och utöver de tre som fått anställning har flera andra slussats vidare till andra företag. Martin tycker att det är viktigt att vara till hjälp för sina branschkollegor, eftersom det är svårt att hitta lokala kompetenser när trenden lutar mot att unga flyttar till storstäderna. Praktiken blir ett sätt att fånga ungdomarna tidigt och få dem att stanna kvar.
– Det handlar bara om att ta sig tid och satsa på det. Vi lär oss av det. Vi får ett bra samarbete lokalt, det bygger vårt varumärke och det är ett samhällsansvar.
Många handledare = mer tid och mer lärande
Östra Kinds Elkraft har ett effektivt praktikupplägg, där alla handledare får gå en handledarutbildning tillsammans med den lokala skolan. Praktikanterna får sedan vara med i den dagliga verksamheten – från planering till genomförande. Det kan handla om allt från installationsprojekt, mätarbyten och att lägga ner ledningar i marken.
Vi gör ingen checklista på vad de ska gå igenom, utan är de med i vardagen så får de den bredd de behöver. De är med på allt.
Alla tekniker på företaget är med och handleder, och praktikanterna följer med olika personer ut på uppdrag och jobbar också en del självständigt. På så vis blir den totala arbetsbördan fördelad på ett bra sätt, och de enskilda medarbetarna får färre handledartimmar per person.
– Det är absolut fortfarande en utmaning att få tiden att räcka till, men det är en prioriteringsfråga. Vi har avsatt tid till det.
”Är vi inte lyhörda får vi inga montörer”
När praktikanterna kommer från de högre utbildningsnivåerna på högskola och universitet bidrar de med viktig akademisk kunskap. På så sätt undviker Östra Kinds Elkraft att bli hemmablinda och företagets kultur av kontinuerligt lärande stärks.
– Att utveckla oss själva är ganska tufft, och eleverna bidrar med verklighetsbilden lite grann. Vi får se hur eleverna ser på branschen och på oss, och lyssnar vi på det så kan vi attrahera dem bättre. Är vi inte lyhörda har vi inga montörer.
Arbetet med praktikanter har gjort Östra Kinds Elkraft mer delaktigt i lokalsamhället och ökat företagets synlighet. Tillsammans med andra lokala företag samarbetar de med gymnasieskolan i Tranemo, där elprogramselever kan förlänga sin utbildning med ett år. Företagen sponsrar det sista året, där eleverna praktiserar lokalt, får en symbolisk lön och sitt ECY-certifikat, som visar att eleven uppfyller särskilda krav som finns på elektrikeryrket. I utbyte får företagen en stärkt personalskara på både kort och lång sikt.
– Det är ett roterande schema som gör att eleverna har lättare att hitta vad de vill jobba med och det är det som gör att de stannar. Vi känner oss jättestolta, för vi vet ju att de pratar bra om oss, oavsett om de kommer jobba hos oss eller inte. De blir budbärare, så det är lite varumärkesbyggande.
Långsiktigt samarbete över företagsgränserna
Det lilla företaget från Dalstorp kan inte ensamt ta hand om alla praktikanter, även om de anställt ett par stycken.
Fler företag behöver ta sig tiden att göra den här resan och koppla upp sig mot skolorna, för det är lite av självhjälp.
Det är ingen annan som hjälper oss med det, utan vi måste göra en insats för att få något tillbaka. Vad ger det att bara rekrytera av varandra? Det kommer givetvis också ske, men rekrytering är inte billigt heller, och att vara med och sponsra skolan är ganska billigt i sammanhanget. Om man kan få en person som är väldigt intresserad av att stanna i branschen, då har vi alla fått ut något av det.
För Martin och Östra Kinds Elkraft börjar arbetet med att fånga de ungas intresse redan på förskolenivå, när barnen får komma ut till företaget på studiebesök. De sponsrar också initiativet ”mathivation” på högstadiet, där eleverna som har svårare för matte får komma ut och titta på verksamheten.
– Det är ju roligt att komma ut till oss som sjunde- eller åttonde-klassare och åka lite bandvagn i skogen och titta på el och lite annat. De som inte hade någon aning om vad det var för något kan bli jätteintresserade och kanske väljer att läsa elprogrammet. Sen ser vi dem igen när de går på praktiken, så då har vi fångat dem tidigt.
– Man får tänka helhet och börja tidigt. Har alla någon typ av tänk eller strategi kring kompetensförsörjning så tror jag vi har goda förutsättningar för att lyckas, avslutar Martin Lyckviken.
Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist
Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se