Nya regleringsbrev till myndigheterna på energiområdet
Publicerat av: Daniel Löfstedt ·
Regeringen har före jul beslutat om regleringsbreven för 2025 för myndigheterna på energiområdet. Regleringsbreven styr myndigheternas arbete för det kommande året och innehåller en rad olika satsningar och uppdrag.
Affärsverket svenska kraftnäts regleringsbrev anger liksom tidigare att man ska arbeta för en ökad överföringskapacitet och redovisa behovet av åtgärder och möjliga lösningar. En nyhet för 2025 är ett uppdrag att redovisa uppföljningen av den nya flödesbaserade metoden för kapacitetsberäkning. Energiföretagen har under förra åter kritiserat införandet av denna metod och de konsekvenser den kan medföra i form av mer variabla och svår-prognosticerade elpriser.
Beredskap och säkerhet understryks tydligare för 2025 och Svenska kraftnät ska bland annat rapportera vidtagna åtgärder inom elberedskap, man ska rapportera det uppdrag man fått gällande civilplikt och redogöra för egna arbetet med informations- och cybersäkerhet.
Arbetet för att planera för att möta ett ökat elbehov ligger fast. För 2025 uttrycks detta genom tydligare formuleringar i regleringsbrevet kring planering. Svenska kraftnät ska bland annat kartlägga och förbereda för en årlig uppföljning av regional effekt och ö-drift. Man ska också analysera potential för flexibilitet, effekthöjning och utökad reglerförmåga i små- och storskalig vattenkraft och i andra relevanta kraftslag. Svenska kraftnät ska även stödja länsstyrelserna i deras arbete med att genomföra den regionala och lokala energiplaneringen.
Statens energimyndighet får flera nya förtydliganden i sitt regleringsbrev för 2025. Liksom för Svenska kraftnät finns mer fokus på planering och beredskap.
Kärnkraft får en mer framträdande roll. Myndigheten ska redovisa vilka åtgärder myndigheten har genomfört för att bidra till regeringens plan för ny kärnkraft i Sverige. Här finns även ett uppdrag att ta fram en utlysning och handlägga inkomna ärenden för att möjliggöra genomförande av budgetsatsningen stödja pilot- och demonstrationsprojekt inom kärnkraftsutveckling.
Energimyndigheten får även ett uppdrag som syftar till stärkt leveranssäkerhet i fjärr- och kraftvärmesektorn. Man ska här analysera förutsättningarna för och lämna förslag på åtgärder som staten kan vidta för att stärka leveranssäkerheten inom fjärrvärme- och kraftvärmesektorn. Dessa åtgärder ska även bidra till att stärka det civila försvaret.
I syfte att stärka det civila försvaret ska Energimyndigheten även analysera och föreslå lämpliga åtgärder för ransonering av el. Energimyndigheten ska även planera för insatser för att främja kommunala och regionala aktörers långsiktiga strategiska förmåga att bidra till ett effektivt och robust energisystem som bidrar till de energipolitiska målen och energiberedskapsförmågor.
Ett annat uppdrag till Energimyndigheten berör industrins omställning. Här ska myndigheten göra en sammanställning och analys över nuläget och förutsättningar vad gäller olika industrisektorers utsläppsutveckling och vilken potential till utsläppsminskning de har.
Energimarknadsinspektionen har en viktig roll vad det gäller tillståndsprocesser och handläggning av nätkoncessioner. Ett mål för 2025 som även funnits med tidigare år är att antalet avgjorda ärenden när det gäller nätkoncession ska vara högre än för föregående år.
Även ett uppdrag att fortsätta arbetet med att förkorta ledtiderna för elnätsutbyggnaden ges till myndigheten i år. Detta år ges uppdraget som ett myndighetsöverskridande uppdrag där Energimarknadsinspektionen ska genomföra detta tillsammans med Lantmäteriet och berörda länsstyrelser.
Bland de uppdrag myndigheten har för 2025 finns ett uppdrag att skapa en plattform för dialog om elmarknadens regelverk. Denna skall omfatta de delar av elmarknadens regelverk som avser anslutning, abonnemangsökning och flexibilitet. Arbetet skall omfatta aktörer i ett antal utpekade län och bidra till att underlätta den gröna omställningen.
Energimarknadsinspektionen får även ett uppdrag att årligen redovisa hur mycket elnät som byggs i Sverige på samtliga nätnivåer samt kostnaden för utbyggnaden.
Boverket får i uppdrag att kartlägga de bestämmelser inom myndighetens ansvarsområde som aktualiseras vid prövning och uppförande av nya kärnkraftverk. I kartläggningen ska även bestämmelser inom Boverkets ansvarsområde som överlappar med bestämmelser inom ramen för Strålsäkerhetsmyndighetens ansvarsområde identifieras.
Länsstyrelserna får i uppdrag att leda och samordna det regionala genomförandet av energi- och klimatpolitiken genom att bland annat utveckla den regionala energiplaneringen och främja klimatåtgärder genom att bland annat:
- utifrån de nya energipolitiska målen senast den 30 juni 2025 revidera de regionala energi- och klimatstrategierna
- fortsätta framtagande av regionala handlingsplaner för elektrifiering som ska vara klara senast den 31 mars 2026
- erbjuda stöd till och främja samverkan mellan kommuner och andra lokala och regionala aktörer i arbetet med energiplanering, inklusive värme- och kylplaner, energiberedskap och klimatåtgärder, så arbetet i större utsträckning kan integreras i övrig samhällsplanering.
- verka för ett ökat genomslag av de nationella energimålen, i synnerhet planeringsmålet och leveranssäkerhetsmålet för energi, inom sina relevanta verksamhetsområden, t.ex. i plan- och tillståndsprocesser
- administrera Klimatklivet och främja tillkomsten av viktiga klimatinvesteringar som kan finansieras genom denna satsning
- vidta åtgärder för att främja utbyggnaden av hemmaladdning för elfordon för hushåll i flerfamiljshus.
Regeringen presenterade dessa regleringsbrev den 20 december i ett pressmeddelande. Alla myndigheters regleringsbrev finns tillgängliga i statsliggaren hos Ekonomistyrningsverket.
Kontakta mig om du vill veta mer
Hannes Borg
Ansvarig samhällskontakter
Enhet: Politik & samhälle
Telefon: 08-677 27 04
E-post: hannes.borg@energiforetagen.se