”Synen på fjärrvärme har ändrats”
Publicerat av: Hannah Hepworth ·
Emil Berggren är ny gruppchef och ansvarig för fjärrvärmefrågor på Energiföretagen Sverige. Här siar han om fjärrvärmens utsikter under 2025, kommenterar de höga bränslepriserna och ger tips för det nya året.

Hej Emil Berggren, ny gruppchef och ansvarig för fjärrvärmefrågor på Energiföretagen Sverige! Vem är du och vad har du gjort tidigare?
Jag kommer närmast från Tekniska Verken i Linköping där jag jobbade i 17 år, så ganska länge. Jag jobbade med olika frågor, framför allt kopplat till fjärrvärme, fjärrkyla och ånga, men jag har rört mig i gränslandet mellan ekonomi, kund och affär kan man säga. Och så en del med miljöfrågor. Senast hade jag en roll som affärsutvecklare inom området fjärrvärme, fjärrkyla och ånga. Så många av de frågorna jag har i min nya roll känner jag igen, fast i ett annat sammanhang.
Hur hamnade du på Energiföretagen Sverige?
Jo, jag har haft en del att göra med Energiföretagen, och dessförinnan med Svensk Fjärrvärme. Bland annat satt jag med i en arbetsgrupp för effektiv slutanvändning och i en arbetsgrupp där vi tog fram nya allmänna villkor för fjärrvärmeområdet. Så jag var inte helt främmande för vad jobbet kunde innebära, men samtidigt är det mycket nytt. Det är lite annorlunda att jobba i en förening med ca 80 personer, jämfört med på ett bolag med över 1000 medarbetare.
När det kommer till fjärrvärme, vilken utmaning ser du som den största för medlemsföretagen under 2025?
De senaste åren har verkligen varit utmanande för branschen. Under första vågen av energikrisen, med väldigt höga el och gaspriser, sågs fjärrvärme som en stabil och trygg lösning. I andra vändan av energikrisen, med väldigt höga biobränslepriser och höjda fjärrvärmepriser som följd, har fjärrvärmen ifrågasatts av många. Synen på fjärrvärme har ändrats. Så fokus och utmaningen har legat på ekonomin, kostnader och priser, och jag ser att det kommer fortsätta vara en utmaning under 2025. I det sammanhanget är det viktigt att vara tydlig och arbeta proaktivt med kunderna, vilket kan vara svårt och utmanande.
Sen är det många frågor om beredskap och robusthet – vilka möjligheter finns det för fjärrvärme att ta en roll inom beredskap? Det är också förenligt med kostnader, vilket lyfter frågan om kostnadstäckning: även om man pratar om ett monopol på fjärrvärmemarknaden så är värmemarknaden fri – kunden har alternativ.
Det är inte som att man kan ta på sig mer kostnadsvolym utan att det påverkar ens konkurrenskraft.
Det är en utmaning för 2025. I ett längre perspektiv kommer branschen påverkas av taxonomin, nya och förändrade EU-regler. Här är utmaningen att se igenom hur reglerna i praktiken kommer påverka branschen.
Vad har du för tips och råd inför 2025?
Framför allt att vara väldigt öppen och transparent, det tror jag är en nyckel för att få en bra kunddialog. Där finns ju möjligheten att vara med i Prisdialogen och det tycker jag man ska försöka vara om man inte är det sedan tidigare. Det är ett bra stöd för att skapa en bra kunddialog och det värdesätts från kundsidan. Man kan också få inspiration av andra i branschen – hur andra gör och uttrycker sig.
Finns det annat stöd att få som fjärrvärmeföretag?
De regionala fjärrvärmenätverken har återkommande digitala träffar där man kan dela med sig av frågeställningar och utmaningar.
Det är ett jättebra sätt att på ett effektivt sätt ta del av andra medlemmars status och känna sig mindre ensam. Det finns också möjlighet att få kontakt med oss på föreningen och med regionansvariga, så man vet vem man kan vända sig till vid behov. Jag tycker också man ska anmäla sig till Fjärrvärmedagarna 9–10 april. Det ser ut att bli ett väldigt intressant program.
Kan du avslöja något som ni i arbetsgruppen kommer jobba lite extra med det kommande året?
Det är mycket på gång. Vi har fjärrvärme- och kraftvärmestrategin där vi ser att vi behöver andra intäktsströmmar för att fjärrvärmeaffären ska vara lönsam. På längre sikt bevakar vi också CCS och CCU, som ett antal medlemmar jobbar med.
Jag tror att kundfokus på riktigt är centralt i år: att det finns en röd tråd i prissättningen, att man är konsekvent och att kunderna har en uppfattning om hur deras leverantör sätter sitt pris. Under de senaste två åren har ju majoriteten av frågeställningarna kring fjärrvärme varit kopplade till pris och kostnader, så det gäller att möta upp det.
Vad tycker du är mest inspirerande med att jobba med fjärrvärme just nu?
Det är inspirerande att kunna bidra på en bredare nivå, men samtidigt är det väldigt kul att få möta medlemmar och fjärrvärmeföretag. I Prisdialogen har jag haft intressanta samtal med kundsidan. Man har absolut känt sig lite småstressad emellanåt – hur ska man tackla det här – men jag tror att man i grund och botten vill åt samma håll. Sen tycker man ofta inte lika, som kund tycker man i princip alltid att man betalar för mycket. Det ligger i sakens natur på något sätt.
Vad vill du skicka med till medlemsföretagen?
Se vilka möjligheter som finns lokalt. Bjud in till samtal och besök – fjärrvärmen finns ju lokalt, den går att ta på. Man kan ha en fysisk koppling till den och nyfikenheten som finns hos allmänheten och kunderna ska man ta vara på, för då finns det en chans att fånga upp och bemöta helt andra saker som kan komma upp.
Kontakta mig om du vill veta mer

Emil Berggren
Gruppchef och ansvarig fjärrvärme
Enhet: Energisystem
Telefon:
08-677 25 51
E-post: emil.berggren@energiforetagen.se