"Värmande frukost" – fjärrvärme i fokus i Värnamo Energis nya kundkoncept

Publicerat av: Hannah Hepworth ·

Att skapa en nära och personlig relation med sina kunder är en av Värnamo Energis grundstenar. Genom det innovativa konceptet ”Värmande frukost” har bolaget tagit ytterligare ett steg för att stärka banden med sina fjärrvärmekunder – och resultatet har varit mycket framgångsrikt.

Frans Martinsson, Therese Frisell och Magnus Ahlkvist är den engagerade trion som initierade möteskonceptet ”Värmande frukost”, riktat mot större fjärrvärmekunder inom segmentet fastighetsbolag. De funderar nu på att ta konceptet vidare för att på detta framgångsrika sätt möta även andra kundtyper som ryms inom bolagets verksamheter.

Ett koncept med fokus på insyn och samverkan

Värmande frukost är ett nytt initiativ som syftar till att ge större kunder en fördjupad insyn i Värnamo Energis verksamhet och samtidigt främja en öppen och konstruktiv kommunikation. Möteskonceptet inleddes med att små grupper om 10–15 representanter från fastighetsbolag bjöds in till frukostmöte. Under mötena diskuterades aktuella frågor och utmaningar inom energimarknaden och besöket avslutades med en guidad tur i Värnamo Energis lokala kraftvärmeverk.

– Dagens energimarknad innebär stora utmaningar för såväl oss som energiföretag som för våra kunder, säger Magnus Ahlkvist, marknadschef på Värnamo Energi. Vi vill att det ska kännas tryggt och enkelt att vara kund hos oss. Värmande frukost har visat sig vara ett utmärkt sätt att möta våra kunder. Genom denna typ av informella och personliga möten uppfyller Värnamo Energi en viktig del av sin strategi att vara 'nära', 'trygga' och 'hållbara', samtidigt som vi får värdefulla insikter om kundernas behov och deras efterfrågan på energi- och IT-tjänster.

Från pilot till permanent inslag

Initiativet startade som ett pilotprojekt våren 2024. Den första gruppen bestod av representanter från en av Värnamo Energis större kunder, fastighetsbolaget Nivika. Nivika nyttjar flera av Värnamo Energis tjänster, däribland fjärrvärme. Pilotmötet togs emot mycket positivt av deltagarna.  Emmie Nilsson, projektledare på Nivika, beskriver sina intryck:

– Frukostmötet hos Värnamo Energi var både trevligt och givande. Mötesformen gav upphov till diskussioner som var både relevanta och engagerande och rundvisningen i kraftvärmeverket var särskilt intressant. Den gav oss en tydligare bild av processen och hur vi i våra fastigheter bidrar till en hållbar användning av fjärrvärme, konstaterade Emmie Nilsson, projektledare på Nivika.

Efter att första frukostmötet var avklarat summerade Therese Frisell, energisäljare, och Frans Martinsson, affärsutvecklare på Värnamo Energi, att konceptet hade varit mycket positivt för alla inblandade. De tog snabbt beslut om att bjuda in fler fastighetskunder. Under resten av 2024 hölls flera ”Värmande frukostar” med många av de större fastighetsbolagen, och med samma goda resultat.

– Just nu planerar vi att utvidga konceptet och även bjuda in industrikunder, för att ytterligare stärka samarbetet med lokala aktörer, säger Frans Martinsson.

 – Vi tänker oss också att vi på sikt kan kopiera konceptet och bjuda in andra typer av kunder, till exempel elhandelskunder, under rubriken ”Energigivande frukost” och då i stället avsluta frukosten med en rundtur vid till exempel en lokal vattenkraftsstation eller vid ett av våra delägda vindkraftsverk, tillägger Therese Frisell.

Lyhördhet och samverkan – en framgång för alla

Konceptet Värmande frukost har visat sig gynna både Värnamo Energi och dess kunder.

Vid samverkansmöten med kunder, inte minst vid de Värmande frukostarna, har Värnamo Energi fångat upp idéer som lett till konkreta resultat. Bland annat har man utrett förutsättningar för samarbete kring spillvärme. Man har även genomfört gemensamma testprojekt inom energieffektivisering med hjälp av AI-lösningar.

– Vi arbetar ständigt med att hitta nya lösningar som hjälper kunderna att effektivisera, övervaka och styra sin energianvändning. De här mötena ger oss en chans att ta itu med både större projekt och specifika frågor, menar Therese Frisell och Frans Martinsson.

Lokal samverkan spelar en avgörande roll. Genom samarbeten skapar Värnamo Energi inte bara värde för sina kunder, utan vi bidrar också till tillväxt och ökad konkurrenskraft i hemregionen. Genom att stärka den lokala förankringen och utveckla lösningar som gynnar både kunder och samhälle, fortsätter Värnamo Energi att vara en trygg partner för sina kunder, på den gemensamma vägen mot en hållbar framtid.

– Värmande frukost har gett våra kunder möjlighet att med egna ögon få en direkt inblick i vår verksamhet och dela med sig av sina idéer och tankar. Samtidigt har vi fått ovärderlig feedback om deras behov och önskemål, säger Magnus Ahlkvist.

Om Värnamo Energi

Värnamo Energi-koncernen ägs av Värnamo kommun och svarar för produktion, distribution och försäljning av el, fjärrvärme, gasol, bredband och TV. Bolagen erbjuder även service-, rådgivnings- och energieffektiviseringstjänster, samt IT-kommunikationslösningar. Värnamo Energi-koncernen består av tre bolag; Värnamo Energi AB, Värnamo Energi Produktion AB och Värnamo Elnät AB, med tillsammans 56 anställda. Inom koncernen finns över 14 000 kunder och omsättningen är ca 520 MSEK.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist

Efwa Ronquist

Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se