Två nya myndighetsrapporter om laddinfrastruktur

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

I början av mars har två nya myndighetsrapporter om laddinfrastruktur publicerats. Energimyndigheten har gett förslag till en ny inriktning för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur. Dessutom har Boverket föreslagit hur krav på hållbar mobilitet i direktivet om byggnaders energiprestanda ska införas i Sverige.

 

Rapport 1: ny inriktning för stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur

I dagsläget finns det olika stöd för laddinfrastruktur som administreras av fyra olika myndigheter: Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Skatteverket och Trafikverket. Detta gör det svårt för sökanden att få en överblick över vilka stöd som finns, och ansökningsprocesserna varierar mellan de olika stöden.

I en delredovisning av regeringsuppdraget ”Effektivare stöd för laddinfrastruktur” föreslår Energimyndigheten nu en ny inriktning för stöd till utbyggnaden av laddinfrastruktur, där stödgivningen går från breda mängdstöd till mer strategiska och riktade stöd. Enligt förslaget ska statliga stöd till företag som bygger laddinfrastruktur samlas hos Energimyndigheten för att skapa en mer strategisk och resurseffektiv stödgivning.

Energiföretagen stödjer förslag om Energimyndighetens roll

Enligt förslaget skulle Energimyndigheten ansvara för stödgivningen till:

  • publik laddinfrastruktur för tunga och lätta fordon.
  • semi-publik laddning för tunga fordon (laddningspunkter som är tillgängliga för en avgränsad målgrupp men som inte är tillgängliga för allmänheten. Exempelvis för laddning i samband med lastning och lossning av gods).
  • icke-publik laddinfrastruktur för tunga fordon.

Martin Olin, ansvarig för E-mobilitet på Energiföretagen är positiv till förslaget:

– Vi har tidigare lyft behovet av att samordna stöden för laddinfrastruktur på ett bättre sätt för att underlätta ansökningsprocessen och minska administrationen för laddoperatörer, åkerier och andra som söker stöden. Det förbättrar också förutsättningar för att utveckla mer pricksäkra stöd efter de faktiska behoven av laddinfrastruktur. Att samla stödgivningen hos just Energimyndigheten ser vi som lämpligt eftersom de sedan tidigare har samordningsuppdraget för utbyggnad av laddinfrastruktur.

Energimyndigheten arbetar nu vidare med uppdraget som ska slutredovisas i december 2025.

Rapport 2: Svenskt införande av krav om hållbar mobilitet i direktivet om byggnaders energiprestanda

Regeringen har tidigare gett Boverket i uppdrag att föreslå hur artikel 14 ”Infrastruktur för hållbar mobilitet” i det reviderade EU-direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD) ska införas i svenskt regelverk. Boverket har nu presenterat en delredovisning av uppdraget med förslag och konsekvensbeskrivningar i författningsändringar på lag- och förordningsnivå.

Boverket föreslår att det omarbetade direktivets krav på hållbar mobilitet införs som ett tekniskt egenskapskrav i plan- och byggförordningen. Vilka närmare krav som ska gälla för laddinfrastrukturen meddelas framöver i Boverkets föreskrifter.

Kraven gäller primärt förberedelser och installation av laddinfrastruktur på parkeringsplatser, i och i anslutning till byggnader, samt i samband med nybyggnation och större renoveringar.

Positivt att beakta retroaktiva krav – tydlig kommunikation krävs

Det finns även vissa retroaktiva krav på installation av laddpunkter (alternativt förberedelse för laddinfrastruktur) på befintliga byggnader – i praktiken en skärpning av det krav som började gälla 1 januari 2025 om att byggnader (exklusive bostadshus) med fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.

Kraven enligt det omarbetade direktivet är betydligt mer omfattande än det gällande retroaktiva kravet. För att minimera risken för olönsamma åtgärder och för ett samhällsekonomiskt effektivt genomförande förordar Boverket att direktivet införlivas på en miniminivå genom att de tillkommande retroaktiva kraven enbart omfattar byggnader med bilparkeringar i byggnaden.

– Det är bra att Boverket beaktar de svårigheter och kostnader som omfattande retroaktiva krav kan innebära för fastighetsägare och andra aktörer. Det blir nu viktigt att följa arbetet med att ta fram föreskrifter och därefter säkerställa att de detaljerade kraven tydligt kommuniceras ut så att alla berörda aktörer får tid att förbereda sig, säger Martin Olin.

Läs rapporterna i sin helhet

Ny inriktning för stödgivningen till utbyggnaden av laddinfrastruktur

Hållbar mobilitet – Boverket

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Martin Olin

Martin Olin

Ansvarig e-mobilitet
Enhet: Energisystem
Telefon: 08-677 26 35
E-post: martin.olin@energiforetagen.se