Brister i elhandelsföretagens information om ångerrätt

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Konsumentverket har granskat elhandelsföretagens avtalsvillkor. Myndigheten har tittat på hur elhandelsföretagen informerar om konsumentens ångerrätt vid distansavtal. Granskningen pekar på en rad brister i informationen, och det är viktigt att elhandelsföretagen ser över den egna informationen.

Konsumentverket har granskat avtalsvillkoren kring ångerrätt hos 137 elhandelsföretag. Det gäller avtalsvillkor som företagen har på sin webbplats. Resultatet av granskningen sammanfattas i ett informationsbrev som Konsumentverket skickat till elhandelsföretagen och Energiföretagen Sverige.

Myndigheten förväntar sig att elhandelsföretagen kontrollerar att informationen om ångerrätten följer kraven i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

Detta innehåller Konsumentverkets informationsbrev 

Myndigheten gör en översiktlig genomgång av de bestämmelser i distansavtalslagen som rör ångerrätt. Konsumentverket påpekar till exempel att det inte är möjligt att avtala bort ångerrätten. Även om elleveransen påbörjas under ångerfristen på 14 dagar innebär det inte att det går att avtala om att möjligheten att ångra sig upphör.

Andra påpekanden som görs är bland annat följande:

  • Det finns omfattande informationskrav kring ångerrätten. Det krävs att informationen lämnas precis i enlighet med distansavtalslagen för att ångerfristen på 14 dagar över huvud taget ska börja löpa. Annars förlängs den.
  • Konsumenterna kan fritt lämna ångermeddelandet hur de vill. Elhandelsföretaget kan rekommendera ett sätt, till exempel mejl, men måste även acceptera andra vägar att ångra sig.
  • Konsumenten ska ges ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Det formuläret följer av ett EU-direktiv och måste utformas exakt på det sätt som regleras i direktivet.

Om konsumenten ångrar sig konstaterar Konsumentverket att det bara går att ta betalt för el som levererats under ångerfristen, ifall betalningsskyldigheten framgår av elhandelsföretagets avtalsvillkor. För att elleveransen över huvud taget ska kunna påbörjas under ångerfristen måste konsumenten uttryckligen begära det.

Kontrollera så att ni gör rätt 

Konsumentverket förväntar sig att elhandelsföretagen på egen hand ser över sina avtalsvillkor och rutiner så att de följer distansavtalslagen. Under år 2025 planerar myndigheten att följa upp så att de brister som upptäcktes vid granskningen är åtgärdade.

Länk till Konsumentverkets informationsbrev.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Louise Marcelius

Louise Marcelius

Jurist
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 28 27
E-post: louise.marcelius@energiforetagen.se