Han är SEOM:s nya vd som ska se till att Sollentuna kan fortsätta växa
Publicerat av: Julia Hörnell ·
Jörgen Austler är vd:n med många ansikten. Han är en problemlösare och en handyman som verkar vara nyfiken på det mesta och som nu lyser upp energibranschen med sin egen starka energi. I höst lanserar han Sollentuna Energi & Miljös nya tydligare strategier och varumärke – för att säkerställa att företaget kan hänga med i den snabbrörliga energibranschen.
Hej Jörgen Austler, vd för Sollentuna Energi & Miljö!
Vem är du och vad har du arbetat med tidigare?
Jag är uppvuxen i Övik, är gift med Peter och har två barn som är 6 och 9 år gamla. Jag är utbildad ekonom och har tidigare jobbat på flera olika typer av företag, som till exempel Norstedts förlagsgrupp, Akademibokhandeln och Swedbank. En fördel med att vara ekonom är att man kan testa på många olika branscher. Nu senast har jag dock jobbat 13 år i Telgekoncernen, där jag trivdes väldigt bra. Där har jag haft roller som ekonomi- och finansdirektör, t.f. vd för Telge Nät och Telge Återvinning och t.f. koncernchef. Men när Sollentuna Energi & Miljö gav mig erbjudandet att bli vd hos dem valde jag att hoppa på det i stället.
I många av mina tidigare roller har jag blivit anställd för att lösa ett problem eller driva förändring, vilket jag får energi av att göra. Men i min nuvarande roll har jag inte blivit anställd för att lösa ett specifikt problem, vilket faktiskt har varit skönt.
Vad var det första du tog tag i som vd på Sollentuna Energi & Miljö?
Sollentuna Energi & Miljö är ett välfungerande bolag med en bra strategi. Så när jag började jobba här fick jag 100 dagar på mig att lära känna hela organisationen och träffa medarbetare, kunder och ägare.
Men jag har även startat upp ett strategiarbete för att tydliggöra strategin och göra mindre kurskorrigeringar. Jag ser även över vår IT-strategi, arbetsgivarvarumärket och varumärkesstrategin, som vi ska lansera uppdaterade versioner av till hösten. Vi har ett känt varumärke, men kunderna och branschen rör på sig hela tiden så vi kan inte bara sitta på läktaren.
Vilken utmaning ser du som den största för företaget på sikt?
Vi har en enormt stor investeringsportfölj som behöver finansieras på något sätt, så vi måste öka lönsamheten på sikt för att säkerställa att Sollentuna kan fortsätta växa. Det är en stor utmaning. Vi behöver även bestämma oss för vad vi ska satsa på i den föränderliga energibranschen i allt från aggregeringsmarknaden till fjärrvärmen.
Vilken är din största drivkraft?
Jag har inte något behov av att stå i centrum och få all cred för arbetet som har gjorts. Jag är en gammal hockeyspelare som tycker att laget går före jaget. Det har lett till att jag har en förmåga att skapa harmoniska och framgångsrika team runt mig och lyfta fram människor för att få dem att göra sitt bästa. Det drivs jag av, för det är en härlig känsla.
Berätta något oväntat om dig själv!
Jag är en riktig handyman med hundra projekt på gång samtidigt. Jag tycker det är roligt att göra saker med händerna som att bygga och snickra. Jag och min man har renoverat huset och gjort väldigt mycket själva. Medan andra köper hantverkstjänster så står jag där i gropen, gräver själv och ser resultatet på en gång.
Kontakta mig om du vill veta mer
Catherine Lillo
Regionchef Mitt
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se