Lär känna Emma Thorsén, kund- och marknadschef på Ellevio
Publicerat av: Hannah Hepworth ·
Lär känna Emma Thorsén, ny ledamot för region Mitts stygrupp. Här ger Emma bland annat handfasta tips för ett gott ledarskap — så som att aktivt omge sig med ett kompetent team för att själv bli en bättre ledare.
Hej Emma Thorsén, kund- och marknadschef på Ellevio och ny ledamot i Mitts regionala styrgrupp!
Kan du beskriva dig själv i rollen som kund- och marknadschef med tre ord?
Engagerad, nyfiken och kundfokuserad. Nyfikenhet hänger ihop med engagerad, det ger ett driv att vilja förstå vad som är grunden, vad som händer och hur kan vi förändras till det positiva.
Vilka är dina tre bästa tips för att bli en bra ledare?
Mitt bästa tips är att forma det absolut bästa team som du kan. Som ledare är man inte ensam — det ligger ju i ordet ledare — och har du ett bra team får du så otroligt mycket mer gjort och det blir mer framåtlutat. Att våga ta fighten för att få till det där teamet är definitivt värt det.
Ett råd till är att tänka efter vilka de absolut viktigaste frågorna är som ligger på ens bord och fundera över hur mycket tid man lägger på dem. Det är så lätt att hamna i att "jag ska bara få undan de här små sakerna och sen ska jag göra det viktiga". Det är en enorm tillfredsställelse att ta tag i de svåra komplexa grejorna och att komma framåt i dem, annars gnager de bara i magen hela tiden.
Kan du nämna en lärdom som har gjort dig till en bättre ledare?
Det är nog kopplat till det här med att bygga ett bra lag. Nu har jag varit chef ganska länge, men när man är ny chef så är det en del tuffa beslut med att forma det där teamet. Det är jobbigt men när man har gjort det så vet man hur bra det blir för alla inblandade. Det blir inte bra om en person hamnar på fel plats, vilket inte betyder att den personen inte är helt rätt på en annan plats. Att orka ta den uppgiften är definitivt värt det.
Varför vill du vara med i Mitts regionala styrgrupp?
Som bransch står vi ju inför en enorm utmaning i hela energiomställningen, genom investeringar i nät och i produktionskällor. Ska vi lyckas måste vi vara eniga om gemensamma budskap. Energiföretagen är en utmärkt plats för att skapa förståelse mellan oss, likrikta våra insatser och vara en enad front. Jag blev kontaktad av en av mina kollegor som gärna ville nominera mig. Det låter bra, sa jag, och så blev det.
Vad tror du att du kan bidra med till den regionala styrgruppen?
Jag har bara varit sex år i den här branschen och i energibranschen är det inte länge. Det jag tror att jag kan bidra med är att jag har jobbat väldigt länge med kunder och med konsumenter. Jag förstår hur vi når dem, jobbar med dem och hur vi kan tänka hela vägen med dem.
Kontakta mig om du vill veta mer
Catherine Lillo
Regionchef Mitt
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se