Samla ansvaret för tillståndsfrågorna hos en myndighet och snabba på elektrifieringen
Publicerat av: Daniel Löfstedt ·
DEBATT I SVENSKA DAGBLADET 241122: Kortare tillståndsprocesser är helt avgörande för att lyckas bygga ut elproduktion och elnät i takt med att elbehovet ökar. Därför är det så viktigt att Miljötillståndsutredningen, som ska presenteras i december, landar i skarpa slutsatser och förslag. Energiföretagen Sverige anser att vi nu har en unik chans att reformera miljöprövningen i grunden. En möjlig väg framåt är att en och samma myndighet får ansvaret för att säkerställa en mer effektiv, rättssäker och enhetlig miljöprövningsprocess.
Regeringen har presenterat en rad efterfrågade lagförslag för att korta tillståndsprocesserna. I budgetpropositionen lades 100 miljoner kronor till olika myndigheter och flera myndigheter har ökat sitt samarbete för att korta ledtiderna. Detta har gett resultat på sina håll redan nu. Naturvårdsverkets uppdrag och organisation ses också över i skrivande stund i syfte att underlätta klimatomställningen.
Men frågan är om det räcker? Om bara 20 år bedömer regeringen att vi ska kunna möta en fördubblad efterfrågan på el. Allt måste gå mycket snabbare än idag; investeringsbeslut, byggnation och inte minst miljötillståndsprocessen som idag är på tok för långsamma.
Den kritik som framförs av verksamhetsutövare är att miljötillståndsprocesserna är krångliga, oförutsägbara och tar för lång tid. Det finns heller ingen garanti för att utfallet blir likartat i olika delar av landet – snarare tvärtom. Idag prövas tillstånd enligt miljöbalken antingen av mark- och miljödomstolen som första instans, eller länsstyrelsens miljöprövningsdelegation. Behovet av en mer effektiv och förutsägbar ordning är helt avgörande för Sveriges konkurrenskraft.
Som svar på de senaste årens kritik mot ett gammalt och ineffektivt regelverk har regeringen tillsatt en utredning som ska analysera hur tillståndsprocesser enligt miljöbalken kan förkortas och förenklas. I december ska Miljötillståndsutredningen presentera sitt betänkande och vi menar att den behöver landa i skarpa slutsatser som snabbt kan tas vidare till skarpa förslag. Att fortsätta med dagens ordning är inte ett alternativ.
- Energiföretagen föreslår att ansvaret för miljötillståndsprocesserna samlas hos en ny myndighet. På så sätt får vi en mer effektiv, rättssäker och enhetlig process. Ansvarig myndighet måste få tillräckligt med resurser för att kunna attrahera den bästa kompetensen och bestå av en struktur som uppmuntrar till kunskapsöverföring, kvalitetssäkring och ett lösningsinriktat arbetssätt. På så sätt kommer de beslut som fattas att inte i lika stor utsträckning vara beroende av vilken länsstyrelse eller handläggare som har fått ärendet på sitt bord och utdragna kompletteringar kan undvikas.
Vi vill samtidigt lyfta ett antal andra viktiga åtgärder som kan bidra till att snabba på tillståndshantering och elektrifiering:
- Skapa en rättssäker vindkraftsprövning. Idag kan kommuner först godkänna en vindkraftsetablering, för att sedan sent i processen ändra sig utan motivering. Genom att reformera det kommunala vetot kan Sveriges kommuner fortsatt säga nej till vindkraft, men kommunens besked ska komma tidigt i processen och sedan ligga fast. Vindkraftskommuner och närboende bör också kunna få ekonomisk ersättning. Dessa åtgärder tror vi kan öka acceptansen för ny vindkraft, liksom öka rättssäkerheten för de aktörer som bygger dem. Förslagen finns utredda och klara hos regeringen.
- Luftledning som förstahandsval. Regeringen presenterade i början av året sedan länge processade förslag om kortare ledtider för elledningar. Men man gick inte hela vägen. När det gäller teknikval, att en luftledning skall vara förstahandsval, valde man att inte lägga ett lagförslag. I stället sköt man på frågan till en förordning, ett senare regeringsbeslut. Detta har ännu inte kommit och skapar osäkerhet i elnätsbranschen. En luftledning är snabbare och billigare än en markledning och bör vara huvudalternativet.
- Reformera Naturvårdsverket så att det blir en välfungerande och effektiv myndighet som de facto underlättar för en snabbare klimatomställning. Idag är det för stort fokus på naturvård och bevarandefrågor, när vi idag också måste ta ställning till klimatnyttan av olika åtgärder. Om vi inte har effektiva och rättssäkra tillståndsprocesser så kommer vi inte kunna bygga ut energisystemet i den takt som krävs. Vi kan dock konstatera att det finns en bred politisk samsyn och ett unisont stöd i näringslivet för att korta tillståndsprocesserna. Vissa åtgärder har genomförts, men de är otillräckliga för att klara den omställning vi står inför och arbetet tenderar att hamna i långbänk.
Om Miljötillståndsutredningen föreslår konkreta och genomgripande förslag finns en möjlighet att de, tillsammans med det arbete som i övrigt pågår på Regeringskansliet, kan bli den hävstång som kan få fart på investeringar i produktion och elnät i den omfattning som krävs för att klara elektrifieringen. Vi tror att vårt förslag - att inrätta en ny samlande myndighet för att skapa enhetlighet och effektivitet - skulle vara en avgörande faktor för att Sverige ska lyckas med klimatomställning och tillväxt.
Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige
Malena Swanson Falk, jurist Energiföretagen Sverige
Kontakta mig om du vill veta mer
Malena Swanson Falk
Jurist
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 08-677 26 32
E-post: malena.swanson.falk@energiforetagen.se