Pernilla Winnhed utsedd till årets påverkare
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Vid konferensen StrategiTorget Energi utsågs Energiföretagen Sveriges vd, Pernilla Winnhed på onsdagen, till ”Influencer of the year”.

StrategiTorget Energi är ett forum för speciellt inbjudna beslutsfattare inom energibranschen, som arrangeras av Management Events. Inför årets konferens fick 100 beslutsfattare nominera personer i branschen som de ser som visionärer, pionjärer och/eller som starkt har påverkat sektorn eller sitt företag på ett positivt sätt till utmärkelsen.
Tre personer nominerades till ”Influencer of the year”, där alltså Pernilla Winnhed, vd för Energiföretagen Sverige utsågs till vinnare.
– Det känns jätteroligt! Jag hade ingen aning om att det skulle vara så roligt att vinna pris. Energiföretagen Sverige har funnits i drygt nio månader, så jag är också stolt över att ha lyckats sätta avtryck redan detta första år. Naturligtvis med stöd av styrelse, min ledningsgrupp och alla kompetenta medarbetare på Energiföretagen Sverige, säger Pernilla Winnhed.
Pernilla Winnhed utsågs till vd för Energiföretagen Sverige, när branschföreningen bildades i april 2016. Sedan vidtog ett intensivt arbete med att forma den nya organisationen i dialog med medlemmarna, samtidigt som många stora frågor avhandlades i politiken, till exempel inom Energikommissionen, Miljömålsberedningen och EU.
– Energibranschen befinner sig i en omställning, där vi ska hantera både de utmaningar och möjligheter som globalisering, digitalisering och en snabb teknisk utveckling för med sig. Vi vill vara med och utveckla samhället och då är det viktigt både att påverka och att lyssna på omvärlden, som kunder, beslutsfattare och forskare. Förhoppningsvis är utmärkelsen ”Influencer of the year” ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Pernilla Winnhed.
De övriga nominerade var Monica Karlsson, vd för Halmstad Energi och Miljö och styrelseordförande i Energiföretagen Sverige, samt Pontus Winberg, vd GodEl.
Om utmärkelsen
Influencer of the Year delas ut varje år på forumet StrategiTorget som drivs av Management Events. Ambitionen med priset är att lyfta fram personer som bidrar till framgång och påverkar en sektor eller företag på ett positivt sätt.