Får man använda ursprungsmärkning i marknadsföringen av el?

Användningen av miljöargument är mycket vanlig i elbranschen. Men vad får man egentligen säga i sin marknadsföring av el? Det har debatterats senaste året i Konsumentverkets ärenden mot Polarbröds marknadsföring av sitt bröd - ”Bakat med egen vindkraft”.

Polarbröd – som fått stöd av Energimarknadsinspektionen, Energimyndigheten och Energiföretagen – har argumenterat att miljöargumenten kan baseras på ursprungsmärkning av el. Men Konsumentverket har trots detta ansett att Polarbröds marknadsföring varit vilseledande då de elektroner som de facto fysiskt förs in i bageriet blandas och därmed inte kan sägas vara vindkraft.

Energiföretagen anser att det är viktigt att slå fast att bäraren av miljövärdet är ursprungsgarantin och inte vad som fysiskt levereras till uttagspunkten – i annat fall slår man undan benen för handeln med ursprungsgarantier och ursprungsmärkningssystemet. Detta är att bromsa konsumenternas möjlighet eller snarare makt att visa sin vilja att bidra till utvecklingen. Se Energiföretagens inspel till Konsumentverket (.pdf).

Länk till Energiföretagens debattartikel på Second Opinion.

Läs mer om ursprungsmärkningssystemet.