Biogasbilar bör fortsatt klassas som miljöbilar

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Energiföretagen anser att det vore olyckligt om biogasbilar inte längre skulle klassas som miljöbilar och är därför kritiska till förslaget att ändra miljöbilsdefinitionen så som det beskrivs i promemorian ”Genomförande av ändringar i direktiv om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster”.

Energiföretagen avstyrker förslaget att ändra miljöbilsdefinitionen i §3 förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och förordar i stället att nuvarande miljöbilsdefinition fortsatt bör gälla. Detta i syfte att bibehålla incitament för alla typer av miljöbilar som uppfyller utsläppskraven, däribland biogas.

Energiföretagens allmänna hållning när det gäller transportsektorns omställning är alla lösningar kan ha en roll att spela, över tid och i olika sektorer, och teknikneutralitet bör råda.

Den nationella miljöbilsdefinitionen styr statliga myndigheters upphandlingar, men Infrastrukturdepartementets förslag innebär att biogasbilar inte längre skulle ingå i den nationella miljöbilsdefinitionen. Därmed skulle biogasbilar bara i undantagsfall få upphandlas av myndigheter under regeringen, men då den samtidigt har stor påverkan på regioners, kommuners, företags och privatpersoners bilval, skulle intresset från andra aktörer minska, vilket i förlängningen leder till en utfasning av biogasbilar från marknaden.

Biogas är ett bränsle med hög andel självförsörjning, mycket god klimatprestanda och med betydelse för det cirkulära ekosystemet. Exkluderandet i miljöbilsstandarden torde få en negativ effekt på biogasmarknaden och därmed konsekvenser för framtida användningsområden som kan vara svårare att elektrifiera, inom till exempel industri och sjöfart.

Läs remissvaret i sin helhet.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Sara Emanuelsson

Sara Emanuelsson

Enhetschef Politik & samhälle
Enhet: Politik & samhälle
Telefon: 08-677 26 56
E-post: sara.emanuelsson@energiforetagen.se