Skärpt lagstiftning nödvändigt steg för att komma åt oseriösa elhandlare
Publicerat av: Anna Lejestrand ·
Regeringen har beslutat att ge Energimarknadsinspektionen (Ei) i uppdrag att ta fram förslag till ändringar i ellagen i syfte att stärka konsumenternas ställning på elmarknaden. Ett helt nödvändigt steg enligt Energiföretagen Sverige, som länge arbetat aktivt för att komma till rätta med problemet med oseriösa aktörer på elmarknaden.

- Vi och våra medlemmar har länge efterlyst krafttag mot oseriösa elhandlare som skapar osäkerhet för kunderna och förstör förtroendet för resten av branschen. Vi har insett att frivilliga åtgärder från de som sköter sig inte räcker – därför har vi drivit på för en skarpare lagstiftning, säger Marie Lindh, ansvarig för slutkundsfrågor hos Energiföretagen Sverige.
I mars 2021 inledde Energimarknadsinspektionen ett projekt som resulterade i en rapport med elva åtgärdsförslag för att motverka oschyssta affärsmetoder. Rapporten presenterades i januari 2022, något som Energiföretagen kommenterade här. Det är förslagen i denna rapport som Ei nu har fått i uppdrag att ta vidare genom att se över ellagen.
- Ett av de förslag vi själva önskar en lagstiftning kring är standardiserad fullmaktshantering. Vi vill se att det blir obligatoriskt att använda en standardfullmakt och där kan lagstiftning göra stor skillnad, kommenterar Louise Marcelius, jurist på Energiföretagen Sverige.
Energimarknadsinspektionen ska redovisa sitt uppdrag senast den 28 februari 2023. Bakgrunden till uppdraget är att det har skett en ökning av klagomålsärenden till Energimarknadsinspektionen, Konsumenternas energimarknadsbyrå och Konsumentverket med koppling till tvivelaktiga affärsmetoder på elhandelsmarknaden.
- Med Ei:s uppdrag att se över lagstiftningen börjar ett mycket viktigt arbete med att åstadkomma förändringar som är bra för kunderna och samtidigt ger förutsättningar för en välfungerande elmarknad. Vi ser fram emot att bidra i processen framåt, avslutar Marie Lindh.
Vad gör Energiföretagen?
- Energiföretagen har genom sin arbetsgrupp AG Säljförtroende i april 2021 lämnat rapporten ”Vad behövs för att komma till rätta med oschyssta affärsmetoder på elmarknaden?” Energimarknadsinspektionen har tagit del av rapporten och fört dialog med branschen. Många av Energiföretagens förslag återfinns i de förslag Ei presenterade i januari 2022.
- Energiföretagen har utvecklat certifieringen Schysst elhandel. Ett certifierat elhandelsföretag förbinder sig till 18 kundlöften. Dessa kundlöften gäller allt från tydlig och riktig prisinformation till att man tar särskild hänsyn till utsatta kunder i sina säljprocesser. Kundlöftena går längre än lagen kräver och de har kommit till för att det ska bli enklare för kunden att vara trygg i sitt val av elavtal.
Kontakta mig om du vill veta mer

Marie Lindh
Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energisystem
Telefon:
08 - 677 25 08
E-post: marie.lindh@energiforetagen.se