EU:s lagstiftare överens om direktivet för byggnaders energiprestanda

På torsdagskvällen den 7 december kom ministerrådet och Europaparlamentet informellt överens om revideringen av direktivet för byggnaders energiprestanda (EPBD). Den föreslagna revideringen av direktivet syftar till att kraftigt minska växthusgasutsläpp och energianvändningen inom EU:s byggnadssektor fram till 2030 och göra den klimatneutral fram till 2050. Målet är även att renovera fler byggnader med dålig energiprestanda och förbättra informationsdelningen om energiprestanda.

- Det är positivt att ministerrådet och parlamentet nu kommit överens om en revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda som innebär en mer teknikneutral utformning av de så kallade nollutsläppsbyggnadskraven som innebär att både köpt fjärrvärme och el inryms i definitionen. Det är också bra att överenskommelsen innehåller en betydligt större flexibilitet för medlemsstaterna i att uppnå jda energirenoveringsambitioner än i de ursprungliga förslagen. Det är dock beklagligt att förbudet mot fossilbränslepannor skjuts fram till 2040. Direktivtexterna innehåller också en onödigt långtgående detaljeringsgrad, även om vi får invänta med att ta del av den slutliga utformningen av direktivtexterna för att kunna genomföra en mer samlad analys, kommenterar Erik Thornström, ansvarig för styrmedel och energianvändning på Energiföretagen Sverige.

I december 2021 lade kommissionen fram sitt förslag om revidering av EPBD till rådet och parlamentet. Direktivet är ett av de sista som varit kvar för godkännande av Fit for 55-paketet, som är ett delmål till 2030 för att bana väg för ett klimatneutralt EU 2050. Parlamentet röstade igenom sin position i mars tidigare i år, läs mer här, och i oktober 2022 enades EU:s energiministrar om sin ståndpunkt gällande revideringen.

Från och med 2030 bör alla nya byggnader i EU vara så kallade nollutsläppsbyggnader och nya byggnader som används eller ägs av offentliga myndigheter bör vara utsläppsfria från och med 2028. För bostadsbyggnader måste medlemsländer införa åtgärder för att säkerställa en minskning av den genomsnittliga energianvändningen med minst 16 procent fram till 2030 och minst 20 till 22 procent fram till 2035.

EU:s medlemsländer ska även införa åtgärder för att dekarbonisera värmesystem och avveckla fossila bränslen i uppvärmning och kyla med sikte på att helt fasa ut fossila bränslepannor fram till 2040. Medlemsländer måste också sluta subventionera fristående fossila bränslepannor från och med 2025. Ekonomiska incitament kommer fortfarande att vara möjliga för hybridvärmesystem, såsom de som kombinerar en panna med en solvärmeanläggning eller en värmepump.

Den informella överenskommelsen måste nu godkännas av både parlamentet och rådet för att bli gällande. ITRE-utskottet kommer att rösta om texten den 23 januari.

Erik Thornström

Ansvarig skatter och styrmedel - resurseffektivitet och energianvändning
Enhet: Politik & samhälle
E-post: erik.thornstrom@energiforetagen.se