Branschskolan på Åsbro kursgård viktig för energiföretagen men framtiden är osäker

Publicerat av: Viktor Nordqvist (föräldraledig) ·

Fram till 2030 kommer det behövas omkring 3 000 distributionselektriker enligt en undersökning från Sveriges elkraftsentreprenörer. Men med dagens takt kommer man bara ha utbildat 1 000 distributionselektriker till dess, vilket innebär ett enormt underskott inom en snar framtid. Trots detta så planerar regeringen att lägga ned stödet till branschskolan vid Åsbro, en viktig pulsåder för branschens kompetensförsörjning.

Igår fick Åsbro kursgård besök av Socialdemokraternas riksdagskansli. Åsbros vd Mikael Carlsén säger till SVT, i ett inslag från besöket, att han är orolig över hur en nedläggning av utbildningen kommer att påverka energiomställningen och Sveriges möjligheter att bygga ut laddinfrastrukturen. Se inslaget i sin helhet här.

Elever från hela landet söker sig till utbildningen, vilket inte är konstigt eftersom 100 procent av dem som går klart sin utbildning till distributionselektriker går raka vägen ut i arbete.

– Åsbro kursgårds studenter har varit ett välkommet tillskott till en bransch som redan lider av kompetensbrist. Därför är det beklagligt att regeringen nu planerar att lägga ned stödet till en utbildning som hela branschen skriker efter, säger Andreas Lepa ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor Energiföretagen.

Regeringens signaler slår fel i en tid när det finns ett stort behov av att bygga ut elproduktionen i Sverige. Vi behöver fler, inte färre, som utbildar sig till ett arbete inom energisektorn. En ny rapport från Energiföretagen pekar på att elanvändningen kommer att dubbleras de kommande 20 åren. För att lyckas med en sådan omställningen behövs distributionselektriker – de är med andra ord nyckelspelare om Sverige ska lyckas med den gröna omställningen.

– Vi vill hitta en lösning på den uppkomna situationen och vi bistår gärna regering och riksdag med den information som de behöver för att se över frågan igen. Vår dörr står öppen för den som vill hitta lösningar, säger Andreas Lepa.

Läs även: "Dystert besked från skolministern om branschskolan"

Kort fakta om Branschskola vid Åsbro Kursgård

• Alla gymnasieskolor som erbjuder El- och Energiprogrammet kan erbjuda sina elever att utbilda sig till Distributionselektriker, via Branschskolesatsningen. Det innebär att eleven läser ordinarie gymnasie- och programgemensamma samt valbara kurser på sin hemskola. Programfördjupningen eldistribution, som ger yrkesbevis till distributionselektriker, sker på Åsbro.
  • I Sverige utbildas årligen cirka 130 distributionselektriker, varav 100 av dem på Åsbro Kursgård. År 2022 utbildades 35 av de 100 via ”Branschskola Distributionselektriker”. För att kunna utbilda distributionselektriker krävs ett övningsfält med luftledningar och ett kabelnät. Åsbro har ett unikt övningsfält på 130 hektar med luftledningar i olika spänningsnivåer på flera kilometers längd. Det är det enda övningsfältet i norra Europa.