Äntligen en ny säsong av Högspänning!

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

Den 9 oktober är det dags för säsong 2 av den Kristallen-nominerade serien Högspänning. Serien följer tekniker, montörer och andra medarbetare hos Skellefteå Kraft och Vattenfall och ger en exklusiv inblick i deras vardag bland högspänningsledningar, markkablar och kraftverk. Högspänning innebär en unik möjlighet för hela energibranschen, som är i stort behov av kompetens, att visa upp hur det är att arbeta i Sveriges kanske hetaste bransch.

- Ett av de mål vi hade med vårt deltagande i Högspänning var att för framtida medarbetare visa upp det viktiga jobb vi gör för att både säkra leveranser och driva den gröna omställningen. Och redan nu ser vi ett resultat i form av ökat antal ansökningar till lediga tjänster och ett hundratal inkomna spontana ansökningar, säger Mirjam Bellgran, personalchef på Skellefteå Kraft.

Även skolor som utbildar framtida medarbetare inom energibranschen har sett ett uppsving sedan serien drog igång. Ett exempel är Lapplands Lärcentra i Jokkmokk, som erbjuder yrkesutbildningar på gymnasienivå till distributionstekniker och vattenkraftstekniker.

- Tidigare år har vi inte fyllt utbildningsplatserna. Nu har vi fulla grupper, berättar Susanne Andersson, rektor på Lapplands Lärcentra. Ungefär hälften av de som hade sökt uppgav att de hade sett på Högspänning. Så även om det kanske inte är hela orsaken till att intresset har väckts, så tror jag att serien bidrar.

Hos Vattenfall ser man också en tydlig effekt av programmet enligt Lotta Henrysson, HR chef för Vattenfall Sverige.

Redan nu märker vi av ”Högspänningseffekten”

–  Syftet med serien var att visa hjältarna bakom delar av Sveriges energiförsörjning och därmed också öka intresset för vår bransch. Redan nu märker vi av ”Högspänningseffekten” och flera av skolorna med el- och energiprogram vittnar om fler sökande vilket branschen är i stort behov av .

Enligt en undersökning från Energiföretagen går cirka 1700 tekniker och ingenjörer i branschen i pension de närmaste tre åren, och närmare 8 000 nya tekniker och ingenjörer behöver rekryteras.

– Vattenfall har precis som hela energibranschen stora behov av att säkra kompetens och nya medarbetare både nu och för framtiden. Energifrågan har verkligen blossat upp och diskuteras flitigt i samhällsdebatten, i media och runt matbordet. Serien ger oss inte bara en möjlighet att lyfta våra duktiga medarbetare utan även visa det viktiga arbete som görs varje dag och varje timme i vårt avlånga land, avslutar Lotta Henrysson.

Högspänning är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios och i samverkan med Energiföretagen Sverige. Säsong två startar den 9 oktober 2023, på Viaplay och visas även på måndagar klockan 21.00 på TV3.

– Vi är väldigt glada över att snart kunna visa den andra säsongen av vår äventyrliga work place reality Högspänning. Serien ramar in det som är på allas läppar just nu, nämligen vår energiförsörjning. Med en imponerande första säsong i bagaget, ser vi nu fram emot att introducera både nya och välbekanta karaktärer, som återigen tar med tittarna in i en värld full av spänning och utmaningar, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group i Sverige.

Läs mer om Höspänning hos Skellefteå Kraft och Vattenfall.

Anna Lejestrand

Enhetschef Kommunikation