Energiföretagen välkomnar utredning om finansiering av ny kärnkraft

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Idag presenterade regeringens utredare Mats Dillén sin rapport om Finansiering och riskdelning vid investeringar i nya kärnkraftsreaktorer. Energiföretagen välkomnar regeringens initiativ som ett led i att staten tar ett ökat ansvar för att möta samhällets ökande elbehov och fasa ut användningen av fossila bränslen. Energiföretagen kommer nu att analysera utredningens förslag.

Åsa Pettersson, vd
Åsa Pettersson, vd Foto: Erik Cronberg

Idag presenterade regeringens utredare Mats Dillén sin rapport om Finansiering och riskdelning vid investeringar i nya kärnkraftsreaktorer. Rapporten är ett resultat Finansdepartementets uppdrag att ta fram och lämna förslag på modeller för finansiering och riskdelning för nya kärnkraftreaktorer

- Vi står inför en omfattande elektrifiering om vi ska lyckas fasa ut användningen av fossila bränslen och motverka klimatförändringarna. Behovet motsvarar en fördubbling av nuvarande elproduktion, där vi ser att ny kärnkraft är av stor betydelse. Det finns dock ingen aktör, som på dagens marknad ensam kan investera i de största projekten och det är därför välkommet att regeringen utreder hur den finansiella risken kan delas mellan stat och näringsliv så att vi så snabbt som möjligt kan få ny planerbar elproduktion på plats, säger Åsa Pettersson, vd på Energiföretagen Sverige.

Energiföretagen har i sitt inspel till utredningen lyft ett antal risker som behöver hanteras för att möjliggöra utbyggnad av kärnkraft.

- I vårt inspel lyfter vi bland annat att det inte är kostnadseffektivt att bygga enstaka reaktorer utan det kommer behövas ett program för flera reaktorer för att fördela de kostnader som ett ekosystem för kärnkraften innebär.

Energiföretagen betonar också vikten av att de politiska besluten håller över tid så att spelplanen inte plötsligt ändras. Osäkerhet är inte något som gynnar investeringar.

- Vi behöver något liknande klimatlagen, fast för elektrifieringen, som binder upp framtida regeringar kring åtgärder för att nå ett gemensamt samhällsmål. Jag vill poängtera att samhällets omställning till fossilfrihet inte bara innebär kostnader, utan också stora vinster i form av tillväxt, arbetstillfällen och inte minst att vi slipper det importberoende fossila bränslen medför idag.

Energiföretagen önskar vidare att staten tar ett brett ansvar för utbyggnaden av energisystemet som helhet och inte minst för att möta den elektrifierande industrins behov på kortare sikt.

- Vi behöver underlätta för ny kärnkraft, men samtidigt bygga ut annan elproduktion på kortare sikt där staten också behöver ta ett ökat ansvar för planering och utbyggnad.

-Energiföretagen kommer nu analysera de slutsatser som utredningen presenterat och ser fram emot att delta i det fortsatta arbetet. Exakt hur en modell ska utformas har vi som branschorganisation inte tagit ställning till ännu, det finns flera alternativ som används i andra länder och det är positivt att utredningen utvärderat dessa, avslutar Åsa Pettersson.

Läs hela utredningen på regeringens hemsida: Finansiering och riskdelning vid investeringar i ny kärnkraft - Regeringen.se

Daniel Löfstedt

Enhet: Kommunikation