Se Almedalsveckans fem hetaste energiseminarier

Publicerat av: Julia Hörnell ·

Missade du Almedalsveckan? Eller hann du bara inte ta in alla spännande samtal och diskussioner om energifrågorna? Ingen fara! Alla seminarier från vår Arena energi webbsändes och går att se i efterhand i vår Play-kanal.

Spana in Arena energis fem populäraste seminarier

1. Vad vill partierna i energipolitiken?
    Hur vill riksdagspartierna klara klimatomställningen? Hur vill de bygga ut svensk energiproduktion i närtid och på sikt? Energispektrum är Almedalsveckans stora återkommande energipolitiska debatt. Vi samlar riksdagspartierna kryddat med några expertröster och låter dem berätta om sin energipolitik.

Arrangör: Energispektrum.

Se seminariet
  2. Industriell revolution eller fiasko? Hur löser vi elbehovet till vår tids stora omställning
    Idag sker en fantastisk omställning av industri och näringsliv. Men Sveriges elnät och elproduktion hinner inte med. Därför måste vi hitta nya lösningar till morgondagens problem - redan idag. 2023 presenterade Göteborg Energi en verktygslåda av åtgärder för att möta den snabba elektrifieringen av svensk industri. Vilka lärdomar har vi dragit och vilka prioriteringar är viktigast för industrins omställning och att säkra framtiden för svenska jobb och tillväxt?

Arrangör: Göteborg Energi.

Se seminariet
  3. Omställning - var god dröj?
    Regeringens mål är att öka elanvändningen till minst 300 TWh år 2045. Samtidigt minskade elanvändningen år 2023 till den lägsta nivån sedan år 1990 och flera stora elektrifieringsprojekt har blivit försenade. Vad är det som håller tillbaka omställningen och hur säkerställer vi att den tar fart?

Arrangör: Fortum.

4. Sprint och maraton – så förblir Sverige attraktivt för klimatinvesteringar
    Sverige har en lång historia av framgångsrik elintensiv industri. Men ett guldläge kan tappas om inte tempot hålls uppe. Hur förblir Sverige attraktivt för klimatinvesteringar? Hur tar Sverige bäst vara på möjligheten att stärka vårt samhälle och ekonomi genom den gröna omställningen? Hur håller vi sprinttempo under ett maraton?

Arrangör: Vattenfall.

5. Klimatomställning - ska det vara nödvändigt?
    Sverige står inför en omfattande klimatomställning och elektrifiering, som nu har börjat ifrågasättas från olika håll. Men varför skall vi egentligen ställa om? Vad blir konsekvenserna om vi avstår?

Arrangör: Energiföretagen Sverige.

Se alla seminarier från Arena energi i Almedalen.

Hannes Borg

Ansvarig samhällskontakter