Utan energi inget försvar och ingen beredskap

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Sverige blir allt mer beroende av en tillförlitlig tillgång på el och värme. I takt med att vårt beroende av energi ökar, ökar även risken för störningar av energiförsörjningen. Det syns även i totalförsvarspropositionen som presenterades 15 oktober. Skeenden i vår omvärld visar att energiförsörjningen är utsatt vid kris och krig, och att försvarsförmågan och samhällets beredskap är beroende av tillgången på el och värme.

Den 15 oktober presenterades totalförsvarspropositionen. Ett omfattande arbete som lägger fast inriktningen på försvarspolitiken för åren 2025-2030. Ett arbete som därtill har en bred politisk förankring genom försvarsberedningen där alla riksdagspartier är representerade

Försvarsberedningen föreslår bland annat att en central myndighet för att samordna det civila försvaret inrättas genom en omvandling av myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Energiföretagen Sverige stödjer detta och betonar behovet av en sammanhållande myndighet, eftersom den nuvarande strukturen har bromsat totalförsvarets återuppbyggnad. Det civila försvaret behöver långsiktig finansiering och tydligare planering med konkreta tidsangivelser för effektivare arbete. Ytterligare förseningar kan äventyra Sveriges säkerhet.

För att åstadkomma en snabb förändring som begränsar det civila försvaret, se vår Hemställan om förslag på tillägg i säkerhetsskyddsförordningen.

Åtgärder för stärkt energiberedskap

Fokus är på det militära försvaret där kraftiga tillskott sker, ny materiel anskaffas och förmågor höjs. Propositionen lyfter också fram det civila försvaret som stärks och får tillskott och adresserar även energifrågorna. Några aspekter som lyfts fram.

• Energiförsörjningens säkerhet: Propositionen betonar vikten av att säkerställa en robust och pålitlig energiförsörjning under höjd beredskap och krig. Detta omfattar bland annat at skydda kritisk infrastruktur och att ha beredskapsplaner för att hantera störningar
  • Ökad resiliens: Det civila försvaret får ökade medel för att stärka resiliensen inom energisektorn. Medel skall investeras i förbättrad motståndskraft mot till exempel cyberattacker och andra hot som kan påverka energiförsörjningen.
  • Samarbete med näringslivet: Propositionen understryker behovet av ett nära samarbete mellan staten och energibolagen för att säkerställa att energiförsörjningen kan upprätthållas även under svåra förhållanden.
  • Utveckling av ny energiproduktion: Det finns också en ambition att öka elproduktionen av fossilfri energi, vilket kan bidra till en mer hållbar och säker energiförsörjning på lång sikt.

Samhällets beroende av el ökar

Energiföretagen håller med om att investeringsstöd och beredskapsmedel är viktiga för ett robust energisystem lokalt och regionalt. Tyvärr är det inte längre en fråga om vår samhällskritiska infrastruktur kommer att attackeras, utan när det sker. Även med ökade budgetanslag från regeringen behövs ännu fler investeringar.

Idag kan vi bara skydda en liten del av vår omfattande nationella energiinfrastruktur genom civilplikt för elförsörjningen och stärkt reparationsberedskapen. Energiföretagen har tidigare lyft fram behovet av ett modernt driftvärn för att stärka det fysiska skyddet och behovet av ett ö-driftprogram för att ta vara på kraft-och fjärrvärmens bidrag till elsystemet. Åtta åtgärder för försörjningstrygghet ger en fingervisning om vad som krävs, men många av dessa förslag behöver utvecklas vidare.

Åtta åtgärder för stärkt försörjningstrygghet

1. Öka nationell elproduktion och tydliggöra leveranssäkerhetsmålen
  2. Inrätta tydliga mål för ökad försörjningstrygghet
  3. Aktivera civilplikt för personal samt leverantörer och underentreprenörer inom energisektorn