Nya nordiska kommissionärer för fortsatt arbete med klimat och konkurrenskraft

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Tisdagen den 17 september presenterade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sitt förslag till ny EU-kommission. Det är en mer högerorienterad kommission, vilket speglar förändringar i Europas regeringar under den senaste mandatperioden. Den har också ett tydligt uppdrag att stärka EU:s konkurrenskraft, med klimatambitionerna från den förra mandatperioden kvar. Norden har säkrat centrala poster för detta arbete. Jessika Roswall är Sveriges nya kommissionär.

Ansvaret för klimat- och miljöpolitiken har tidigare varit en sammanhållen portfölj under namnet EU:s gröna giv – också känt som Green Deal – och varit den förra mandatperiodens övergripande plan för att nå EU:s klimat- och miljömål. Nu delas frågorna upp på flera kommissionärer.

Ny nederländsk kommissionär

Nederländernas Wopke Hoekstra, EPP, får ansvar för klimat, netto noll och ren tillväxt. Han har tidigare varit kommissionär med ansvar för den gröna given och EU:s klimatpaket men ska enligt förslaget ansvara för industrins omställning till netto noll och bidra till ramverket för denna mandatperiods övergripande plan med fokus på ren tillväxt, ”Clean Industrial Deal”.

Han förväntas enligt uppdraget se till att klimatlagen genomförs, och ska ihop med kommissionären för energi bedöma nationella energi- och klimatplaner, samt följa upp dessa med medlemsstaterna. Hoekstra ska också ha särskilt ansvar för handel med utsläppsrätter, markanvändning, skogsfrågor och driva på för ökad lagring av koldioxid. Mer om uppdraget går att läsa här.

Ny dansk kommissionär

Danmarks föreslagna kommissionär Dan Jørgensen blir kommissionär för energi och bostäder. Jørgensen, som är socialdemokrat, var klimat- och energiminister från 2019 till 2022 innan han gick över till det mer internationella uppdraget som minister för globala klimatåtgärder och utveckling. Han har även suttit en mandatperiod i Europaparlamentet.

I uppdraget som Energi- och bostadskommissionär väntas han ta fram en fokuserad plan för energi på EU-nivå. Jørgensen ska också göra en färdplan för att stoppa import av rysk energi och säkerställa ett fullt genomförande av REpowerEU. Han förväntas ta initiativ för utbyggnad av förnybara energikällor och lagring, samt presentera en handlingsplan för vad som kallas överkomliga energipriser. Dessutom en handlingsplan för elektrifiering och en investeringsstrategi för ren energi i Europa. Mer om uppdraget går att läsa här.

Ny svensk kommissionär

Den svenska moderaten Jessika Roswall har tilldelats kommissionärsportföljen miljö, vattenresiliens och konkurrenskraftig cirkulär ekonomi. Hennes uppdrag är att bevara vår miljö och sätta naturen på balansräkningen. Hon ska ansvara för att utveckla en mer cirkulär och konkurrenskraftig ekonomi. Roswall ska leda arbetet med vattenresiliens under de kommande åren, vilket är en högt prioriterad fråga från kommissionen. Mer om Roswalls uppdrag finns här.

Spansk vice ordförande i viktig roll

Von der Layen har precis som tidigare utsett ett antal vice ordföranden, med bredare ansvar och underställda kommissionärer. Det övergripande 2040-målet faller inom den spanska vice ordföranden Teresa Ribera Rodríguez mandat. Ribera Rodríguez får ett yttersta ansvar för ren, rättvis och konkurrenskraftig omställning. Hoekstra, Jørgensen och Roswall rapporterar till Ribera Rodríguez i första hand.

– Det står därmed klart att EU-kommissionen har en fortsatt hög ambition för klimat och miljö. Den nya EU-kommissionen har av Von der Layen fått ett tydligt uppdrag att nå de redan satta klimatmålen säger Sandra Hult, nytillträdd ansvarig för Energiföretagens Brysselkontor, och lägger till:

– Det är glädjande att vi har fått nordiska kommissionärer på centrala poster för energibranschen. Samtidigt blir det intressant att se vilken påverkan den spanska vicepresidenten kan ha på inriktningen i exempelvis marknadsfrågor.  Dessutom om vi kan förvänta oss motsvarande maktkamp som mellan tidigare vicepresident Timmermans och ansvarig energikommissionär.

Tuff process för godkännande av kommissionen

Nu stundar utfrågningar i Europaparlamentet där varje kommissionär frågas ut i det utskott som har ansvar för respektive frågor. En tuff grillning där kommissionären förväntas kunna svara på vad man tidigare har gjort och vad man ämnar göra under kommande mandatperiod. Europaparlamentet måste godkänna hela kommissionen innan den kan tillträda. Om utfrågningar och förhör går enligt tidsplan kan vi ha en EU-kommission på plats i december i år.

Då den politiska kartan ritats om i många medlemsstater under nuvarande mandatperiod, är det en mer högerorienterad kommission som nu tillträder. Störst andel kommissionärer, 13 av 27, tillhör konservativa och kristdemokratiska partier. Endast fem är socialdemokrater och fyra liberaler.

– Den högersvängning som även skedde i Europaparlamentet har skapat en splittring inom och utanför de politiska grupperna. Oförutsägbarheten i Europaparlamentet gör det troligen svårare för EU-kommissionen att lägga fram en lagstiftning som kan vinna majoritet. Det är också oklart om man kan enas om att godkänna EU-kommissionen före årets slut, avslutar Sandra Hult.

Sandra Hult

Ansvarig Energiföretagens Brysselkontor