Nio tips för snabbladdning

Publicerat av: Eva Rydegran ·

PRESSMEDDELANDE 23-06-20. För att man så smidigt som möjligt ska kunna ladda sin elbil vid laddstationer finns det några saker att tänka på. Energiföretagen har tillsammans med fyra andra branschorganisationer tagit fram nio tips för effektiv snabbladdning.

Utvecklingen inom elektrifierade transporter går i snabb takt. Prognoser pekar på att ungefär halva personbilsflottan kan bestå av laddbara bilar i Sverige år 2030 och EU har beslutat att förbjuda nyförsäljning av personbilar med förbränningsmotorer 2035. Majoriteten av laddningen kommer att ske vid hem och arbetsplatser, men snabbladdare behövs för att vi ska kunna åka på längre turer.

För att lyckas med övergången till elfordon behöver vi successivt bygga ut laddinfrastrukturen. Den långväga trafiken är till stor del säsongsbunden med toppar kring till exempel jul, sportlov och midsommar. Då kan det bli risk för köbildning vid laddstationerna. För att laddning ska ske så effektivt som möjligt finns det några saker att tänka på.

Vi är fem branschorganisationer som tagit fram nio tips för snabbladdning:

• Drivkraft Sverige
  • Energiföretagen Sverige
  • Mobility Sweden
  • Motormännens riksförbund
  • Organisationen Sveriges Servicestationer

Här är de nio tipsen:

Bild%201.jpgTips%201,2,3.jpg

Tips%204,5,6.jpgTips%207,8,9.jpg

Här kan du läsa mer och även frågor och svar om snabbladdning. Tipsen finns också i pdf-format.

Martin Olin

Ansvarig e-mobilitet