Agera i kris - Simuleringsövning

FÖRETAGSINTERN UTBILDNING|All erfarenhet pekar på att en väl förberedd och tränad organisation klarar både en kris och dess konsekvenser mycket bättre. Efter den strategiska och teoretiska förberedelsen återstår en central del: praktisk övning. I påbyggnadsutbildningen Agera i Kris - Simuleringsövning, fokuserar vi på precis det. Här tränar du dina kunskaper i en realistisk krisövning och på så sätt befäster du det du lärt dig.

* Medlemspris gäller även för företag från post- och telekomsektorn (PTS)

Simuleringsövningen, som pågår under en dag, bygger på ett verklighetstroget case där du tränar på att agera optimalt i skarpt läge. Här testas befintliga handlingsplaner under verklighetstrogna former i ett anpassat scenario som testar krisledningens förmåga att agera stabilt och konsekvent. Efteråt utvärderas resultatet och du kan vara trygg med att dina kunskaper har fått fäste och fungerar även i pressade situationer.

Energiföretagen Sverige erbjuder dessa utbildningar i kris:

Grundutbildning:
Självinsikt i kris - Steg 1
Verktyg i kris - Steg 2

Påbyggnadsutbildningar:
Agera i kris - Simuleringsövning (erbjuds endast till företagsinterna utbildningar)

Vi genomför företagsinterna krisutbildningar i din region

Vi kommer gärna ut till ert företag och utbildar enligt vårt utbildningspaket i krishantering. Genom att förlägga utbildningen på hemmaplan sparar ni tid men även kostnader för resa och logi. Vi anpassar tidpunkt och innehåll för utbildningen i samråd med er och våra föreläsare.

För mer information om företagsintern utbildning och offertförfrågan, kontakta:

Anna Linderoth för offert, anna.linderoth@energiforetagen.se

Utbildningarna vänder sig till verksamheter som omfattas av elberedskapslagen

Energibranschens och sektorn för elektronisk kommunikation är två samhällsviktiga funktioner. När krisen kommer är det viktigt att dessa branscher kan samverka. Därför gör vi gemensam sak i krishanteringsutbildning, som stöds ekonomiskt av Svenska kraftnät och PTS.

 

Krisplaner och rutiner måste övas för att fungera vid allvarliga händelser. Kursen Agera i kris ger ett kvitto på att krisorganisationen verkligen fungerar då det oplanerade inträffar. Genom simuleringsövningen testas förmågan att samarbeta, kommunicera och agera - vilket skapar trygghet och tillit i hela organisationen. Styrkor och svagheter utvärderas och åtgärder kan planeras.

Ur utbildningsinnehållet:

  • Återblick kris och krishantering
  • Tillämpad övning i att agera optimalt i en krissituation
  • Identifiera styrkor och svagheter
  • Förbättrar förmågan att samverka och ta snabba beslut

Utbildningsledarna kommer från 4C Strategies, ett väletablerat bolag med konsulter som har lång erfarenhet av att utveckla energibranschens kompetens inom risk- och krishantering.

Energibranschen och sektorn för elektronisk kommunikation är två samhällsviktiga funktioner. När krisen kommer är det viktigt att dessa branscher kan samverka. Utbildning i Krishantering genomförs av Energiföretagen Sverige på uppdrag av Svenska kraftnät och PTS.

Förkunskap

Gärna förkunskaper från Självinsikt i kris - Steg 1 och Verktyg i kris - Steg 2.

Metodik och pedagogik

Teori varvas med praktiska inslag och gruppuppgifter under två dagar.

Dokumentation

Föreläsarpresentationer i digitalt format. Anteckningsbok för egna anteckningar, slutsatser och reflektioner.

Prisinformation

Företagsintern utbildning
Pris: 2 800 kronor per person exklusive moms, tack vare stöd från Svenska kraftnät och PTS. I priset ingår lunch, fika samt digital kursdokumentation.

Vill du beställa Krishantering som internutbildning för dig och dina medarbetare?
Kontakta Anna Linderoth för offert, anna.linderoth@energiforetagen.se

08.30 Introduktion
08.45 Återblick kris och krishantering
10.00 Fika
10.30 Genomgång inför övningen
11.00 Övning (mat & dryck serveras under övningen)
16.00 Fika
16.30 After Action Review och summering
17.30 Avslut

Mål och syfte

Målet är att deltagarna ska få de teoretiska kunskaper och praktiska verktyg för att framgångsrikt kunna driva det övergripande riskhanteringssarbetet på hemmaplan.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar inom energibranschen eller sektorn för elektronisk kommunikation.

Exempel på roller eller befattningar som behöver kristräning är företagsledning på olika nivåer, säkerhetschefer, drift- och arbetsledare, drifttekniker, jour- och beredskapspersonal, stations- och linjetekniker/montörer, informatörer, receptionister samt kundtjänst.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 

Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar 
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. 

Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakt

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08 677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Anna Linderoth

Anna Linderoth

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se