Att hantera tillsyn enligt säkerhetsskyddslagen

WEBBINARIUM|Sedan en tid tillbaka har möjligheterna att bedriva tillsyn enligt säkerhetsskyddslagen kraftigt skärpts. Efter en viss uppstartsperiod har tillsynsmyndigheterna också kommit igång med sitt arbete, och de första fallen av bland annat sanktionsavgifter har hunnit komma.

Frågor som tas upp under webbinariet

Hur kan en tillsyn gå till, vad får tillsynsmyndigheterna göra och vilka sanktioner riskerar en verksamhet som omfattas av säkerhetsskyddslagen?

Vi går igenom dessa frågor och de fall som hittills kommit samt vad de avsett. Särskilt fokus riktas mot Svenska kraftnäts pågående tillsynsverksamhet, i deras egenskap av tillsynsmyndighet mot elföretag.

Fokus kommer att ligga på hur man som verksamhet bäst förbereder sig på en framtida tillsyn, och hur man bör agera om och när en tillsyn av den egna verksamheten väl sker. Dessutom ges råd kring hur man som verksamhet bör hantera frågor om sanktionsavgifter, och vad som påverkar storleken på dem.

Målgrupp

  • Enbart elföretag (eftersom vi ska fokusera på vad Svenska kraftnät gjort)
  • Jurister
  • VD
  • Verksamhetsansvariga
  • Säkerhetsskyddschefer/säkerhetschefer

Föredragshållare: Viktor Robertson, advokat och Senior Specialist på advokatfirman Kahn Pedersen.

Förutom att ha lång erfarenhet av upphandlingsfrågor är Viktor specialiserad på frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen och annan juridisk informationssäkerhet. Viktor har bland annat ansvarat för framtagande av en metod för att avgöra om en verksamhet bedriver säkerhetskänslig verksamhet.

Han är även expert hos JP Säkerhetsnet, en av de ledande rättsinformationstjänsterna för säkerhetsskyddsjuridik, där han löpande skriver artiklar och analyser med fokus på frågor som rör säkerhetsskydd.

Förkunskap

Inga förkunskaper krävs

Metodik och pedagogik

Nyhetsdag som innehåller inslag av teori och praktiska exempel från branschen.

Dokumentation

Föreläsarnas presentation i digitalt format.

Prisinformation

  • 2 396 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
  • 2 995 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.

Webbinarium i Zoom

Hålltider 09.00-12.00

  • Grundläggande om tillsyn enligt säkerhetsskyddslagen
  • Vilka sanktioner finns?
  • Hur har tillsynen bedrivits?

Hur kan man bäst förbereda sig inför och hantera en tillsyn?

Mål och syfte

Målet med webbinariet är att ge dig deltagare en bild av hur en tillsynen går till samt visa exempel på hur den egna verksamheten bör agera om tillsyn av sin verksamhet sker.

Målgrupp

  • Enbart elföretag (eftersom vi ska fokusera på vad Svenska kraftnät gjort)
  • Jurister
  • Vd
  • Verksamhetsansvariga
  • Säkerhetsskyddschefer/säkerhetschefer

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 

Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar 
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. 

Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakt

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Anna Linderoth

Anna Linderoth

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se