Att köpa processutrustning och andra anläggningar kostnadseffektivt
EJ ÖPPEN FÖR ANMÄLAN|Kan man köpa processutrusning och andra anläggningar mer kostnadseffektivt? Ja, säger advokaterna Christian Hybbinette och Fredrik Sandström från advokatfirman Kahn Pedersen som under det här webbinariet pratar om hur valet av upphandlingsform (till exempel funktionsansvar, respektive specifikationsansvar, val av standardavtal, uppdelning av projektet i olika delar, etcetera) påverkar både pris och konkurrens samt hur ett alternativt upphandlingsförfarande skulle kunna genomföras.
Att investera i ny- eller ombyggnation av industriella anläggningar är både tidskrävande och kostsamt. Oftast är det den nya eller uppgraderade processutrustningen som står i fokus för verksamhetens behov, även om utrustningen ska installeras i en befintlig anläggning som en helhet. Det är med andra ord själva pannan, el- och värmeproduktionen eller vattenreningen med tillhörande styrsystem med mera som är det centrala för affären, inte de byggnader som utrustningen ska stå i.
Trots detta hanteras majoriteten av dessa affärer inte utifrån affärens kärna, utan snarare baserat på kringliggande delar såsom byggnader, markarbeten, el och VVS. Stora som små investeringar i nya eller uppgraderade anläggningar köps därför ofta som utförandeentreprenad enligt AB 04 eller som totalentreprenad enligt ABT 06. Dessa standardavtal är dock inte avsedda att användas för köp av processutrustning, och leverantörer av processutrustning är därför ofta obekväma med att ingå avtal med dessa förutsättningar. Detta kan begränsa konkurrensen i upphandlingarna och göra att leverantörerna lägger på en avsevärd riskpremie, om de ens lämnar anbud.
Leverantörens riskpremie vid användande av ABT 06 istället för något av industrins standardavtal kan ofta vara betydande, ibland så hög som 40–50 procent. Anpassade avtalsvillkor kan istället bidra till en ökad konkurrens och en riskfördelning som är lämpligare för affärens särdrag.
Under denna halvdag pratar advokaterna Christian Hybbinette och Fredrik Sandström från advokatfirman Kahn Pedersen om hur valet av upphandlingsform (exempelvis funktionsansvar, respektive specifikationsansvar, val av standardavtal, uppdelning av projektet i olika delar, etcetera) påverkar både pris och konkurrens samt hur ett alternativt upphandlingsförfarande kan se ut.
Utbildningen genomförs som ett webbinarium som varvar teoretiska inslag med praktiska exempel och praktikfall. Det finns även utrymme att ställa frågor via chatt.
Tid och plats: Anslut i Zoom 27 okt. kl. 09.00-12.00
Tid och plats: Anslut i Zoom 27 okt. kl. 09.00-12.00
Zoomlänk skickas ut dagen före genomförande.
Föreläsare Christian Hybbinette, advokat och partner, och Fredrik Sandström, advokat och senior associate, på advokatfirman Kahn Pedersen.
Christian Hybbinette har särskilt fokus på industrins standardavtal och biträder regelbundet ett flertal av Sveriges största industriföretag med att upprätta, förhandla och tolka leverans- och installationsavtal. Christian är ledamot i ICC:s handelsrättskommitté och anlitas ofta som föreläsare inom avtals- och köprätt.
Fredrik Sandström biträder regelbundet klienter med att upprätta och förhandla avtal med koppling till olika slags industriella anläggningar, t.ex. nybyggnation, expansion eller livstidsförlängning, råvaruförsörjning, strategiska samarbeten och liknande.
Förkunskap
Deltagare bör ha grundläggande erfarenheter av köp av olika former av processutrustning och styrsystem.
Metodik och pedagogik
Webbinarium som innehåller inslag av teori och praktiska exempel från branschen.
Dokumentation
Presentationen skickas ut via e-post innan webbinariet.
Prisinformation
2396 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
2995 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.
I avgiften inkluderas deltagande och dokumentation i digital form.
Hålltider
9.00-12.00
Mål och syfte
Målet med utbildningen är att deltagaren ska kunna få insikt i de risker som finns i att genomföra köp av processutrustning.
Målgrupp
Inköpschefer, Projektledare, upphandlare och inköpare, avtalsansvariga, jurister och andra yrkesgrupper som kommer i kontakt med köp av anläggningar med tillhörande processutrustning.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.
Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakt
Sita Sörman
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 82
E-post: sita.sorman@energiforetagen.se
Anna Linderoth
Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se