Beredskap med fokus på offentlig upphandling för energiföretag
WEBBINARIUM|Få en överblick över de krav och förväntningar som följer med uppbyggnaden av det civila försvaret. Webbinariet behandlar särskilt frågan om hur beredskap kan hanteras inom ramen för offentlig upphandling och mer generellt i inköpsprocessen.
Planeringen för det civila försvaret har återupptagits och Sveriges samhällsviktiga funktioner ska på mycket kort tid bygga upp en motståndskraft som inte har varit kännetecknande för de senaste 30 åren. De statliga utredningarna avlöser varandra och nya regelverk och skyldigheter tillkommer i en sällan skådad takt. Krig i Sverige kan inte längre uteslutas och vårt samhälle ska beredas därefter.
Energiföretagen är naturligtvis en helt avgörande del av vårt totalförsvar och en nyckelspelare i upprätthållandet av i princip alla andra totalförsvarsviktiga funktioner. Vad innebär detta för energiföretagen och hur bör dessa närma sig sitt beredskapsansvar?
Erik Olsson, advokat med särskild inriktning mot beredskapsfrågor redogör för reglerna kring det civila försvarets uppbyggnad med fokus på den roll och de skyldigheter som åligger energiföretagen.
Webbinariet behandlar särskilt frågan om hur beredskap kan hanteras inom ramen för offentlig upphandling och mer generellt i inköpsprocessen.
När: 23 maj 2024
Tid: 09.00-11.00
Plats: Zoom (länk till webbinariet skickas ut dagen innan)
Föreläsare:
Erik Olsson, advokat med särskild inriktning mot beredskapsfrågor redogör för reglerna kring det civila försvarets uppbyggnad med fokus på den roll och de skyldigheter som åligger energiföretagen.
Förkunskap
Inga förkunskaper krävs
Metodik och pedagogik
Webbinarium som innehåller inslag av teori och praktiska exempel.
Dokumentation
Bilderna skickas ut efter webbinariet
Prisinformation
2890 kronor exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
3620 kronor exklusive moms för icke medlemmar.
I avgiften inkluderas deltagande och dokumentation i digital form.
- Introduktion till beredskap och det civila försvaret
- Särskilt om beredskap i energisektorn
- Inköps roll i totalförsvaret
- Kategorier av beredskapsvillkor i avtal
- En modell för beredskapsarbete
Mål och syfte
Målet med utbildningen är att deltagarna ska få en överblick över de krav och förväntningar som följer med uppbyggnaden av det civila försvaret. Särskilt fokus läggs på hur man i en inköpsroll kan bidra till en högre beredskap.
Målgrupp
Personer som arbetar med Inköp och/eller beredskapsfrågor.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.
Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakt
Anna Linderoth
Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se
Sita Sörman
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 82
E-post: sita.sorman@energiforetagen.se