Digital och fysisk utbildning

KAM-utbildning för energibranschen

  • 15 september 2025 - 5 december 2025, Digitalt i Teams/Fysiskt i Stockholm

I en föränderlig energibransch är det avgörande att stärka befintliga kundrelationer och utveckla nya affärsmöjligheter. Denna utbildning ger konkreta verktyg för att maximera värdet av nyckelkunder, aktivera ambassadörer och stärka KAM-rollen som strategisk rådgivare.

Bokning

Priserna är exklusive moms
Medlemsrabatt (20 %), partnerrabatt samt övriga rabatter framgår i bokningen / varukorgen. Läs mer om våra rabatter här.

Medlemmar och partner har rabatt om 20 % på samtliga rabattgrundande produkter (utbildningar, konferenser, publikationer, e-tjänster).

Med medlem avses anställd på ett företag som är medlem i branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Med partner avses anställd på ett företag som har tecknat partneravtal med Energiföretagen Sverige

Ta del av våra bokningsvillkor.

Utbildningen består av åtta sessioner där teori varvas med praktisk träning.

  • Maximera befintliga kunder och ambassadörer
    Kartlägg utvecklingspotential och affärsmöjligheter
    Skapa lojalitet och aktivera ambassadörer
    Positionera dig som en strategisk rådgivare
  • Driva affärsutveckling och nya möjligheter
    Identifiera och kvalificera affärsmöjligheter
    Effektiv kommunikation och relationsbyggande
    Presentera lösningar och hantera invändningar
    Följ upp och säkra långsiktig tillväxt

Datum, 4 st digitala och 4 st fysiska tillfällen:

Måndag 15/9 13.00-16.00 - Digitalt
Måndag 29/9 13.00-16.00 - Digitalt
Torsdag 16/10 13.00-16.30 - Fysiskt
Fredag 17/10 08.30-12.00 - Fysiskt
Måndag 3/11 13.00-16.00 - Digitalt
Måndag 17/11 13.00-16.00 - Digitalt
Torsdag 4/12 13.00-16.30 - Fysiskt
Fredag 5/12 08.30-12.00 - Fysiskt

Målgrupp

  • Key Account Managers och kundansvariga inom energibranschen
  • Säljchefer, affärsutvecklare och projektledare som arbetar nära nyckelkunder
  • Ledare och beslutsfattare som vill stärka sin organisation inom KAM

Mål med utbildningen

  • Stärka befintliga kundrelationer och driva tillväxt
  • Skapa lojalitet och aktiviera ambassadörer
  • Utveckla strategier för att identifiera och hantera affärsmöjligheter
  • Stärka KAM-rollen som strategisk rådgivare

Förkunskaper

Ingen tidigare KAM-erfarenhet krävs, men erfarenhet av försäljning, kundansvar eller affärsutveckling är en fördel.

Föreläsare

Mathias Härenstam

Mathias Härenstam är framtidsstrateg och affärsarkitekt med en bakgrund som VD och lång erfarenhet inom försäljning. Han hjälper företag att ligga i framkant genom att bygga strategier för hur de bäst utvecklar befintliga kunder och skapar mer affärer genom långsiktiga relationer. Han lägger planen för hur KAM-team arbetar strukturerat med nyckelkunder och hur organisationen kan bidra till det.

Otto Dahlin

Otto Dahlin är expert på beteendeförändring och affärsutveckling, med en bakgrund som affärsutvecklingschef där han tränat företag i att gå från strategi till handling. Otto tränar KAM-team i att omsätta strategin i praktiken och skapa mer affärer genom starkare kundrelationer. Han fokuserar på att få KAM:ar att bli mer proaktiva, bygga förtroende och driva utvecklingen hos sina kunder.

15 september 2025 - 5 december 2025, Digitalt i Teams/Fysiskt i StockholmLediga platser

Scandic Klara

Scandic Klara, Slöjdgatan 7, 111 57 Stockholm.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 
 
Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom.
 
Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakter

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Kristian Öhrn

Kristian Öhrn

Gruppchef Utbildning
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 48
E-post: kristian.ohrn@energiforetagen.se