
Webbinarium
Säkerhetsskyddad upphandling enligt LUF - Grund
Skyldigheten att ingå säkerhetsskyddsavtal enligt säkerhetsskyddslagen har de senaste åren vidgats, och kraven som följer med säkerhetsskyddslagen påverkar i mycket stor utsträckning hur upphandlingar kan och får genomföras.
Ej bokningsbar
Riskerna med att göra fel har dessutom ökat, särskilt i samband med att de nya sanktionerna i säkerhetsskyddslagen trätt i kraft. Dessa innebär att en upphandlande organisation kan bli tvungen att betala sanktionsavgifter om säkerhetsskyddsavtal inte tecknats när det krävts.
Under dagen kommer deltagarna att få en praktisk inblick i vilka juridiska frågor som aktualiseras vid säkerhetsskyddade upphandlingar, och hur man bäst hanterar dem. Teori kommer att varvas med praktiska exempel hämtade från branschen, och deltagarna kommer under dagen att följa en säkerhetsskyddad upphandling från start till mål.
Utbildningen kommer att genomföras som ett webbinarium där deltagarna kommer att diskutera med varandra utifrån ett antal frågeställningar och problem.
Genomförande
Genomförs digitalt. Teori varvas med praktiska exempel från branschen.
Förkunskap
Deltagare bör ha grundläggande kunskaper om upphandling enligt LUF.
Målgrupp
Eftersom en säkerhetsskyddad upphandling som regel kräver en inblandning av olika interna kompetenser deltar med fördel flera kompetenser från samma verksamhet i utbildningen, exempelvis både personer från inköps- och upphandlingsdelen samt säkerhetsavdelningen.
Personer som arbetar i verksamheter som omfattas av säkerhetsskyddslagen och som kommer i kontakt med frågor som rör upphandling och säkerhetskänslig verksamhet, exempelvis verksamhetsansvariga, inköpare och upphandlare, avtalsansvariga, jurister, säkerhetsansvariga med flera.
Mål
Målet med utbildningen är att deltagaren ska få en inblick i och förståelse för de utmaningar som genomförandet av en säkerhetsskyddad upphandling innebär.
Program
08.45
Förberedelser, inloggning till webbinarium samt test av ljud, chatt med mera
09.00
Inledning
- Vad är säkerhetsskyddad upphandling?
- En historisk tillbakablick
09.45
Paus
10.00
Fortsättning
- Viktiga begrepp och grundläggande bestämmelser
- Säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter
- Säkerhetsskyddslagens ”tre ben”
10.45
Paus
11.00
Fortsättning
Säkerhetsskyddad upphandling – praktiska och teoretiska aspekter
- Säkerhetsskyddsavtal - när
- Analysfasen
11.45
Lunch
12.45
Fortsättning
Säkerhetsskyddad upphandling – praktiska och teoretiska aspekter forts.
- Samråd
- Upphandlingsfasen
13.30
Paus
13.45
Fortsättning
Säkerhetsskyddad upphandling – praktiska och teoretiska aspekter forts.
- Förfaranden
- Säkerhetsskyddsavtal – hur och vad
14.30
Paus
15.00
Fortsättning
Säkerhetsskyddad upphandling – praktiska och teoretiska aspekter forts.
- Genomförandefasen
- Avslutandefasen
- Risker
15.40
Avslutning
- Frågor
- Summering
Föreläsare

Viktor Robertson
Advokat, Managing Associate hos Kahn Pedersen
Förkunskap
Deltagare bör ha grundläggande kunskaper om upphandling enligt LUF.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.
Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakt

Mikael Eddegren
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon:
08-677 26 17
E-post: mikael.eddegren@energiforetagen.se

Kristian Öhrn
Gruppchef Utbildning
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon:
08-677 26 48
E-post: kristian.ohrn@energiforetagen.se