Skadestånd på elmarknaden

FYSISK UTBILDNING|Utbildningen Skadestånd på elmarknaden ger dig som arbetar med dessa frågor aktuell kunskap kring ansvar, regler och informationskrav.

utbildning för dig som arbetar med skadestånd i energibranschen

Utbildningen fokuserar på elmarknadens skadeståndsregler, samt vikten av att rätt underlag för skadeståndsbedömning finns tillgänglig.

Punkter som; grunder för skadestånd, produktansvar och skador som uppkommer genom inverkan av el och vid elavbrott, lägger en god kunskapsgrund för dig som antingen arbetar direkt med frågorna på elnätsföretaget eller har ett behov av en övergripande genomgång av ämnet.

Vikten av rätt information och att underlag finns tillgängligt för en korrekt bedömning av skadan är en återkommande punkt. Vi går igenom hur du sköter detta, samt olika handläggningsrutiner genom processen. Med utbildningens föreläsningar och rapporten ”Skadestånd på elmarknaden”, är du väl förberedd att klara dina arbetsuppgifter i praktiken.

Ett elnätsföretag är skyldigt att distribuera el till god kvalitet och med hög leveranssäkerhet. Ibland uppstår det dock fel, vilket kan resultera i skadeståndsskyldighet.

Ur utbildningsinnehållet:

  • Vad är skadestånd?
  • Strikt ansvar
  • Skadestånd på grund av elavbrott
  • Praktisk hantering av skadeståndsfrågor
  • Skador genom inverkan el
  • Produktansvar
  • Konsumentförhållanden
  • Näringsidkarförhållanden

Föreläsare under dagen är Ronald Liljegren, chefsjurist på Energiföretagen Sverige.

Mejla gärna frågor till Ronald innan utbildningen så går vi igenom dem under utbildningsdagen: ronald.liljegren@energiforetagen.se

Förkunskap

Inga förkunskaper krävs.

Metodik och pedagogik

Teori varvas med praktikfall. Föreläsningsform samt grupparbeten.

Dokumentation

Föreläsarpresentationer, fallbeskrivning samt övningar.

Prisinformation

6 250 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
7 810 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.

I priset ingår lunch och fika och utbildningsdokumentation.
 

09.00 - Kaffe/te med smörgås
09.30 - Utbildningen startar
12.15 - Lunch
16.00 - Avslut med information och frågor

 

Mål och syfte

På utbildningen får du insikt i dina egna möjligheter och begränsningar vid kriser och andra extraordinära händelser. Du ökar din kunskap om vanliga reaktioner hos dig själv och andra vid sådana situationer och ökar din handlingsberedskap.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som är anställd på ett energiföretag, är handläggare av skadeståndsärenden eller kommer i kontakt med dessa frågor.

3 december 2024, StockholmFullbokat

Nordic Light Hotel

Nordic Light Hotel, Vasaplan 6, 111 20 Stockholm.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 

Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar 
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. 

Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakt

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Susan Öhrbom

Susan Öhrbom

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 27 65
E-post: susan.ohrbom@energiforetagen.se