Digital och fysisk utbildning

Stärk kundnöjdheten i fjärrvärmeaffären

  • 29 april 2025 - 3 juni 2025, 2 dagar digitalt i Zoom och 1 dag fysiskt i Göteborg

Vill du stärka kundnöjdheten i fjärrvärmeaffären och skapa långsiktiga kundrelationer? Vår utbildning ger dig verktygen för att förstå kundens perspektiv, identifiera utvecklingsmöjligheter och driva förbättringsarbete med fokus på kundvärde.

Bokning

Priserna är exklusive moms
Medlemsrabatt (20 %), partnerrabatt samt övriga rabatter framgår i bokningen / varukorgen. Läs mer om våra rabatter här.

Medlemmar och partner har rabatt om 20 % på samtliga rabattgrundande produkter (utbildningar, konferenser, publikationer, e-tjänster).

Med medlem avses anställd på ett företag som är medlem i branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Med partner avses anställd på ett företag som har tecknat partneravtal med Energiföretagen Sverige

Ta del av våra bokningsvillkor.

Genom en kombination av teori och praktiska övningar lär du dig hur kundresor, smarta frågetekniker och iterativ utveckling kan förbättra kundupplevelsen i fjärrvärmeaffären. Vi utforskar också hur du skapar engagemang för att driva positiv förändring. Utbildningen riktar sig till dig som vill ta kundnöjdhet till nästa nivå och stärka affären genom bättre kundförståelse och målinriktad utveckling.

Utbildning i tre steg

Steg 1: 29 april, digitalt genomförande kl. 08.00-12.00
Steg 2: 15 maj, digitalt genomförande kl. 08.00-12.00
Steg 3: 3 juni, fysiskt genomförande i Göteborg kl. 09.00-16.30

Hemuppgifter och reflektioner genomförs inför, mellan och efter utbildningen. 

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som leder eller vill lära dig mer om vad det innebär att leda arbetet mot ökad kundnöjdhet på ditt energiföretag. Rollen kan till exempel vara fjärrvärmechef, marknadschef, strategichef, ansvarig för kundinsikt eller ansvarig för kundupplevelse.

Mål med utbildningen

  • Kan urskilja vad som är viktiga utvecklingsområden för att stärka kundnöjdhet
  • Har verktyg för att förstå utvecklingsområden djupare
  • Har en process för att utveckla lösningar som ger effekt
  • Vet när och i vilka frågor det är givande att involvera kunder
  • Har identifierat utvecklingsmöjligheter för mätning, uppföljning och lärande som kan införas i egna bolaget
  • Förstår det större perspektivet av vad som krävs för att lyckas med förändring

Innehåll

1) Introduktion till Varför, Vad, Hur

  • Vilka vinster ger det att öka sin kundnöjdhet generellt, och specifikt för fjärrvärmebolag
  • Vad bidrar till ökad kundnöjdhet generellt, och specifikt för fjärrvärmekunder
  • Introduktion till hjälpsamma verktyg för att förstå kunder och få fart på förändringsarbetet

2) Använda kundresa som verktyg för att förstå var viktiga utvecklingsmöjligheter finns

Här jobbar vi tillsammans med en fråga som vi väljer i gruppen och lär om verktyget samtidigt som vi jobbar med en aktuell utmaning:

  • Förstå kundens perspektiv
  • Identifiera utvecklingsmöjligheter

3) Arbetssätt som ger mer träffsäkra lösningar

  • Att involvera kunder i utveckling
  • Att utveckla och testa lösningar

4) Som man frågar får man svar

  • Vad och hur ska vi fråga för att förstå kunderna bättre
  • Att utvärdera effekt av insatser och lära

5) Mål och prioriteringar

  • Ledarskapets roll för att medarbetare ska veta vad, vilja, våga, kunna och göra nytt
  • Att sätta mål som inspirerar utveckling
  • Att prioritera utvecklingsområden

Föreläsare

Gunilla Jalbin, Grounded

Gunilla har arbetat med kunddriven affärsutveckling i 20 år. Är en uppskattad expert inom sitt område, mycket tack vare sin kunnighet, sin lyhördhet och förmåga att kombinera analytiskt djup med praktisk verklighet. Professionella specialiteter: Kundförståelse, Varumärkesutveckling, Affärsutveckling, Engagemang, Innovativa processer.

29 april 2025 - 3 juni 2025, 2 dagar digitalt i Zoom och 1 dag fysiskt i GöteborgLediga platser

Radisson Blu Scandinavia Hotel Gothenburg

Radisson Blu Scandinavia Hotel Gothenburg, Södra Hamngatan 59, 40124 Göteborg.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 
 
Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom.
 
Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakt

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08 677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Susan Öhrbom

Susan Öhrbom

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 27 65
E-post: susan.ohrbom@energiforetagen.se