Upphandling enligt LUF och LUFS - Grund
DIGITAL UTBILDNING| Vad innebär upphandling enligt LUF och LUFS? Säkerställ dina kunskaper genom vår digitala utbildning. Vi kommer göra en översiktlig genomgång av de olika lagarna.
Företag verksamma inom energisektorn omfattas som regel av upphandlingsbestämmelserna i LUF och LUFS. Dessa bestämmelser är komplexa, och innebär ofta att den ansvariga upphandlaren ställs inför en rad olika juridiska frågeställningar som måste hanteras för att upphandlingen ska kunna genomföras i enlighet med lagstiftningens bestämmelser. Bestämmelserna ändras dessutom ofta, och behovet av att fortlöpande hålla sig uppdaterad är därför stort.
För att ge deltagarna en grundläggande förståelse för lagarna och deras olika bestämmelser kommer utbildningen att ge en helhetsbild av de olika lagarna och vad som skiljer dem åt. Särskilt fokus kommer att riktas mot när det är möjligt att upphandla enligt LUFS, och vad som skiljer den lagen från upphandling enligt LUF.
Utbildningen kommer att varva teoretiska inslag med praktiska exempel och praktikfall i syfte att skapa en mer konkret bild.
NÄR: 24 och 25 april 2024
VAR: Zoom
HÅLLTID: 09-12
Utbildningen riktar sig till dig som
- arbetar med upphandling och inköp i rollen som upphandlare/inköpare,
- jurister, och
- dig som har ett behov av att uppdatera dina kunskaper om upphandlingslagstiftningen.
Utbildningen genomförs digitalt via Zoom
Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom. Läs mer under fliken När och var nedan.
Föreläsare
Kristian Pedersen, Advokat och Partner, Advokatfirman Kahn Pedersen
www.kahnpedersen.se
Förkunskap
Eftersom detta är en grundutbildning krävs inga förkunskaper.
Metodik och pedagogik
Föredrag och diskussion.
Dokumentation
Utbildningsdokumentation skickas ut efter utbildningstillfället.
Prisinformation
5 960 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
7 450 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.
Upphandling enligt LUF och LUFS - Grund
Dag 1: 09.00-12.00 Inledning Upphandlingsprocessen och de grundläggande principerna
Ramavtal
|
Mål och syfte
Målet med utbildningen är att deltagarna ska få en grundläggande kunskap om LUF och LUFS och förstå när det är möjligt att tillämpa de olika lagarna.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som
- arbetar med upphandling och inköp i rollen som upphandlare/inköpare,
- jurister, och
- dig som har ett behov av att uppdatera dina kunskaper om upphandlingslagstiftningen.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.
Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakt
Sita Sörman
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 82
E-post: sita.sorman@energiforetagen.se
Anna Linderoth
Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se