Upphandlingsfrågor med anledning av nya regler om renodling av elnätsverksamhet
EJ ÖPPEN FÖR ANMÄLAN|Ändringarna i ellagen om renodling av nätverksamhet, som började gälla den 1 juli 2022 och som kommer börja tillämpas den 1 januari 2024, innebär stora förändringar för elnätsföretagen.
Bland många andra konsekvenser av kraven på renodling kan nämnas att behovet av köp av varor, tjänster och byggentreprenadarbeten mellan elnätsföretag och andra bolag i samma koncern kan komma att öka, eftersom vissa verksamheter som bedrivits inom elnätsföretag framöver kommer att behöva placeras i separata bolag.
Eftersom utgångspunkten är att även koncerninterna köp omfattas av upphandlingsskyldighet enligt bestämmelserna i LUF innebär ändringarna i ellagen nya upphandlingsrättsliga förutsättningar som påverkar hur verksamheten i koncerner på bästa sätt bör struktureras för att bli ändamålsenlig, med avseende både på verksamhetens bedrivande och möjligheterna till koncerninterna köp.
Föreläsare:
Kristian Pedersen, Advokat och Partner, Kahn Pedersen
Magnus Ehn, Advokat och Senior Specialist, Kahn Pedersen
Utbildningen riktar sig till
Webbinariet riktar sig till dig som är verksamhetsansvarig, jurist eller arbetar med upphandling och inköp i rollen som upphandlare/inköpare.
Utbildningen genomförs digitalt via Zoom
Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom. Läs mer under fliken När och var nedan.
Omfattning och övergripande program
Omfattning: 2 timmar
Tid: 09.00-11.00
Övergripande program: Webbinariet kommer att utgå ifrån den promemoria som Kahn Pedersen tidigare upprättat på uppdrag av Energiföretagen.
- Vad innebär bestämmelserna om renodling av nätverksamhet för inköp och upphandling?
- Hur bör koncernstrukturer utformas för att underlätta koncerninterna köp och vilka undantag från upphandlingsskyldigheten enligt LUF kan vara aktuella att tillämpa?
- Praktiska exempel.
Föreläsare
Kristian Pedersen, Advokat och Partner, Kahn Pedersen
Magnus Ehn, Advokat och Senior Specialist, Kahn Pedersen
Kristian och Magnus är specialiserade på och har mångårig erfarenhet av upphandlingsfrågor och företräder upphandlande enheter i alla typer av affärer. De har också omfattande erfarenhet av frågor som gäller koncerninterna köp och andra transaktioner mellan närstående företag.
Förkunskap
Deltagarna bör ha grundläggande kunskaper om upphandling enligt LUF.
Prisinformation
2 156 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
2 695 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.
Agiften inkluderas deltagande och dokumentation i digital form.
Mål och syfte
Målet med webbinariet är att deltagarna ska få tillräcklig kunskap om de upphandlingsrättsliga konsekvenserna av ändringarna i ellagen för att kunna identifiera vilka koncerninterna köp som berörs och vilka möjligheter som LUF ger, i syfte att kunna strukturera sin verksamhet på ett lagligt och ändamålsenligt sätt.
Målgrupp
Webbinariet riktar sig till dig som är verksamhetsansvarig, jurist eller arbetar med upphandling och inköp i rollen som upphandlare/inköpare.
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.
Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakt
Mikael Eddegren
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 17
E-post: mikael.eddegren@energiforetagen.se
Kristian Öhrn
Gruppchef Utbildning
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 48
E-post: kristian.ohrn@energiforetagen.se