Verktyg i kris - Steg 2

FYSISK UTBILDNING|Grundutbildningen Verktyg i kris ger dig som deltagare både de strategiska och operativa redskapen som dagens omvärld kräver. Krisberedskap handlar om att förebygga, förbereda, hantera – men också om att lära och följa upp.

Vi erbjuder 2 utbildningstillfällen under 2025, välj datum vid pilen i den rosa rutan här bredvid.

* Medlemspris gäller även för företag från post- och telekomsektorn (PTS)

Krismedvetenhet ökar tryggheten och minskar sårbarheten i din organisation. I praktiken handlar det exempelvis om framtagande av en krisplan och om färdighet i kriskommunikation. Om detta och mycket mer får du träning och färdighet i denna utbildning, där du även får möjlighet att diskutera erfarenheter med kollegor i branschen.

Energiföretagen Sverige erbjuder dessa utbildningar i kris:

Grundutbildning:
Självinsikt i kris - Steg 1
Verktyg i kris - Steg 2

Påbyggnadsutbildningar:
Agera i kris - Simuleringsövning

Vi genomför företagsinterna krisutbildningar i din region

Vi kommer gärna ut till ert företag och utbildar enligt vårt utbildningspaket i krishantering. Genom att förlägga utbildningen på hemmaplan sparar ni tid men även kostnader för resa och logi. Vi anpassar tidpunkt och innehåll för utbildningen i samråd med er och våra föreläsare.

För mer information om företagsintern utbildning och offertförfrågan, kontakta Anna Linderoth
: anna.linderoth@energiforetagen.se

Energibranschens och sektorn för elektronisk kommunikation är två samhällsviktiga funktioner. När krisen kommer är det viktigt att dessa branscher kan samverka. Därför gör vi gemensam sak i krishanteringsutbildning, som stöds ekonomiskt av Svenska kraftnät och PTS.

Planera, agera, hantera och kommunicera. Men hur? Och vad är din roll och ditt ansvar? I utbildningen Verktyg i kris, - Steg 2 får du den kompetens och trygghet som är av avgörande skillnad den dag någon typ av kris drabbar ditt företag.

Ur utbildningsinnehållet:

  • Ökad kunskap kring krisorganisationens struktur, metodik och rollfördelning
  • Kriskommunikation: Hur, när och var kommuniceras vad till vem?
  • Vikten av en krisplan och kunskap om framtagande av en sådan
  • Förståelse för krisens dynamik och effekter

Utbildningsledarna kommer från 4C Strategies, ett väletablerat bolag med konsulter som har lång erfarenhet av att utveckla energibranschens kompetens inom risk- och krishantering.

Energibranschen och sektorn för elektronisk kommunikation är två samhällsviktiga funktioner. När krisen kommer är det viktigt att dessa branscher kan samverka. Utbildning i Krishantering genomförs av Energiföretagen Sverige på uppdrag av Svenska kraftnät och PTS.

Förkunskap

Självinsikt i kris - Steg 1

Metodik och pedagogik

Teori varvas med praktiska inslag och gruppuppgifter under två dagar.

Dokumentation

Föreläsarpresentationer i digitalt format.

Prisinformation

Pris medlem: 3 350 kronor exklusive moms gäller deltagare från verksamheter som omfattas av elberedskapslagen, tack vare stöd från Svenska kraftnät och PTS.

Pris ejmedlem: 11 650 kronor exklusive moms.
I de fall deltagaren kommer från verksamheter som inte omfattas av elberedskapslagen (entreprenörer eller deltagare från myndigheter) betalar de den faktiska kostnaden för den aktuella aktiviteten.

I priset ingår utbildningsdokumentation och måltidspaket. Ev. kostnad för logi tillkommer.

Vill du beställa Krishantering som internutbildning för dig och dina medarbetare?
Kontakta Anna Linderoth för offert: anna.linderoth@energiforetagen.se

Utbildning i klassrum

Dag 1

 

09.00  

Introduktion

 

 

Kris och krishantering i stort

 

 

Vikten av att komma igång tidigt

 

 

Tänk först - innan du agerar

 

 

Övning 1

 

12.15

Lunch

 

13.00

Tänk först - innan du agerar - fortsätttning

 

 

Övning 2

 

 

Sluta aldrig omvärldsbevaka, följa upp ditt agerande, samverka och kommunicera.

 

 

Övning 3

 

16.30  Slut för dagen
   
Dag 2  
08.30

Backspegel

 

 

Standardisera, förenkla och förbered för bästa effektivitet

 

 

Optimal fördelning av roller och ansvar är inte bara en förutsättning för en god krishantering men ävne för en väl fungerande kontinuitet och återgång

 

 

Övning 4

 

 

Optimal fördelning ... fortsättning

 

11.30

Lunch

 

12.15

En skarp händelse är den bästa läxan, se till att lära från den

 

 

Övning 5

 

 

Övning 6

 

 

Summering och utvärdering

 

16.00

Avslut

 

   

 

Mål och syfte

Målet är att deltagarna ska få de teoretiska kunskaper och praktiska verktyg för att framgångsrikt kunna driva det övergripande riskhanteringsarbetet på hemmaplan.

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar inom energibranschen eller sektorn för elektronisk kommunikation.

Exempel på roller eller befattningar som behöver kristräning är företagsledning på olika nivåer, säkerhetschefer, drift- och arbetsledare, drifttekniker, jour- och beredskapspersonal, stations- och linjetekniker/montörer, informatörer, receptionister samt kundtjänst.

9 - 10 april 2025, StockholmLediga platser

Clarion Hotel Sign

Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35, 11120 Stockholm.

19 - 20 november 2025, StockholmLediga platser

Clarion Hotel Sign

Clarion Hotel Sign, Östra Järnvägsgatan 35, 11120 Stockholm.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor. 

Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start. 

Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi. 

Avbokning av utbildning 
•    mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift. 
•    vid senare avbokning debiteras 100% avgift. 

Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 

Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt. 

Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se

Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande. 

Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats. 

Inställd utbildning 
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen. 

Force majeure 
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder. 

Tekniska förutsättningar 
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. 

Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy. 

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.

Kontakt

Maria Nyström

Maria Nyström

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se

Anna Linderoth

Anna Linderoth

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se