Energisvenska som alla förstår

Publicerat av: Annika Johannesson ·

Läroboken ”Energisvenska – ett läromedel i svenska för utländska energiexperter” är efterlängtad. På många arbetsplatser inom energibranschen finns medarbetare med svenska som andra språk och boken riktar sig till dem. Boken innehåller ett stort antal olika övningar, som bygger på ett ordförråd hämtat från Energiföretagen Sveriges medlemsföretag.

– Vi är en bransch som vill skapa förutsättningar för språkutveckling på arbetsplatserna runt om i landet, lyfta potentialen som finns i arbetsgrupper präglade av mångfald och inte minst bidra med verktyg som hjälper nyanlända tekniker och ingenjörer i deras fortsatta karriärer, säger Pernilla Winnhed, vd på Energiföretagen Sverige.

I boken ges möjlighet att öva på ord och fraser som är vanliga i energibranschen. Utgångspunkten är det vardagliga talspråket på arbetsplatserna och de situationer som uppstår på jobbet.

Emil Molander är universitetsadjunkt vid Umeå universitet, legitimerad lärare i svenska som andraspråk och läromedelsförfattare på LYS förlag. Förlaget ger ut läromedel i yrkessvenska samt böcker om Sverige, svensk kultur och integration, som till exempel "Handbok i välkomnande svenska".

Emil-Molander,%20FYS%20förlag,%20Energisvenska

Emil fick i uppdrag att jobbskugga yrkesverksamma på några av Energiföretagens medlemsföretag, för att få inblick i hur man pratar och om vad.

– Det var jättespännande! Jag har fått springa runt och kontrollera ventiler och mätare i ett enormt kraftvärmeverk, åkt hit och dit i hela staden för att laga avgrävda kablar och påkörda kabelskåp, och suttit i ledningscentraler där man styr alltihop. Framför allt har jag fått träffa och prata med en hel massa duktiga yrkesmänniskor som varit otroligt hjälpsamma med att ge exempel på hur de pratar och skriver i det dagliga arbetet. Sedan har det varit mitt jobb att hitta saker i språket som kan ställa till med svårigheter för den som håller på att lära sig svenska, berättar Emil Molander.

Utgångspunkten i boken är yrkesrollerna för några av dagens mest påtagliga bristyrken: distributionselektriker, drifttekniker och driftledare. Ambitionen med boken är att fånga det språk som används på jobbet men givetvis får läsaren också en glimt av yrkesrollerna som sådana.

– En sak som jag tycker är fascinerande är hur mångsidiga distributionselektrikerna är. De ska kunna klättra i stolpar, köra skoter, fyrhjuling, båt och bandvagn; spränga, såga och laga. Allt detta gör de i regn och rusk samtidigt som de hanterar livsfarlig spänning, för om de inte gjorde det skulle inte vårt samhälle fungera så bra som det gör. Vilka hjältar! För mig personligen var det en ögonöppnare, säger Emil Molander.

Sedan tidigare finns språkverktyget Parlören, en ordlista med energirelaterade termer på svenska, engelska och arabiska ursprungligen framtagna av Kraftringen. Parlören har utökats och finns numera att ladda ner digitalt.

Elin Fellers, projektledare på Energiföretagen, tycker sig se att användningen har ökat:

– Det är roligt att den börjar sprida sig och att fler och fler fått upp ögonen för Parlören. Den är ett utmärkt komplement till Energisvenska. Tillsammans utgör de två viktiga pusselbitar för tekniskt kunniga utrikesfödda som vill etablera sig inom energibranschen.

– Den här boken är anpassad till den som redan kan en del svenska och har gått till exempel SFI, svenska för invandrare. Där lär man sig grunderna i språket, men för att snabbare komma in i arbetsuppgifterna hos ett energiföretag kan Energisvenska vara till stor hjälp, berättar Emil Molander.

– Sedan ska man förstås inte tro att vi har fått med allt i den här boken. Språket är stort! Boken är skriven för att vara en guide till språket i några vanliga arbetssituationer i energibranschen, och kan man det brukar man komma ganska långt, konstaterar han.

Beställ läroboken Energisvenska

Energisvenska ett läromedel för utländska energiexperter är ett komplement till SFI-undervisning eller andra kurser i svenska, och tar sin utgångspunkt på nivå B1 i den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR).

Du som arbetar med undervisning kan kostnadsfritt beställa klassuppsättningar eller enskilda exemplar kostnadsfritt på www.utbudet.se. Arbetar du inom branschen och är nyfiken på ett exemplar av boken, så mejla elin.fellers@energiforetagen.se.

Här kan du beställa läroboken.
Här kan du läsa mer om Parlören.

Elin Fellers

Projektkoordinator välutbildade nyanlända